směr národního obrození, ale i celý názor na ženino I" , dV pos am v naro e. Ještě za životaM. D. Rettigové přišla po prvé do Litomyšle mladičká Barbora Němcová, z níž potom brzy vyspěla první česká básnířka Božena Němcová; sotva se setkala přední paní litomyšlské společnosti s mladou ženou finančního strážníka, potud neprobuzenou vlastenecky a literárně, a nadto zaměstnanou docela starostmi mladé matky. Nebyly by si ani rozuměly. B. Němcová jest představitelkou nového typu ženského v Čechách, toho, jenž nechce jenom sloužiti společnosti, rodině, manželu, nýbrž především žádá zobraziti své já a to já citové, vášnivé, mající uspokojení v projevech milostné vášně. Tento cit, tento patos srdce a lásky, se stává ženě tvůrčí inspirací a životní vzpruhou, cit neklamný, absolutní, přirozený, poslední pravda ve všehomíru. B. Němcová se sama spatra dívala na spisující kuchařku, kterou odsoudil i její jemnocitný přítel Nebeský. Generace za sebou následující rozumějí si málokdy. A 30 let po smrti Rettigové přichází do Litomyšle třetí spisovatelka, opět jiného typu ženského, ne již naivně cítící, nýbrž rozumově založená, myšlenkově vzdorující, domněle odtržená od přirozené půdy lidu, přemítavá a tvořící Teréza Nováková. Pochopila sice v odstupu' doby a s historickou svou schopností význam Rettigové, stála u kolébky spolku, který dovršil snahy o pozdvižení a uvědomení ženy v Litomyšli, starala se o životní praksi, o kulturu domácnosti jako autorka Domácí kuchařky, ale celým cítěním a smýšlením šla cestami docela jinÝmi. Pro který z těchto typů ženských rozhodnete se, drahé rodačky a krajanky? Není zdráv ten národ, jenž chvatně odhazuje to, co vytvořily předešlé generace aneb si vybírá jenom jednu krajnost jejich úsilí životního. Správně jedná a plně žije onen, který v různých fázích vidí vlastně složky vývoje, v rozličných typech teprve náběh k dokonalé a úplné celosti. Věřím, že Litomyšlanka