egoismu, v němž se tak obratně a nebezpečně skrývá rys sobectví, jak ukázali mnozí kritikové rodiny a manželství. Rettigová pohrdala samolibostí kukaččinou, jež stále jen opakuje své jméno vlastní a nedbajíc ani o své vajíčko, výhradně hledí svého prospěchu: v tomto symbolu je skryt její odpor proti egoismu. Cítila však asi, že mateřská láska, která miluje jen své děti, že hospodyňská zdatnost, která dbá jen o svou domácnost, že vychovatelská horlivost, pokud neopouští okruh rodiny, jest také jen egoismem, a proto tyto účely naprosto zdravé stavěla do služeb obecných, vedouc i cizí děti a dívky výchovou k dobru a prospěchu společnosti - možno-li říci výrazem novodobým - starší osobnostní kultura domácnosti se mění u ní v domácí kulturu sociální. Toť smysl jejích kroužků soustavných hodin v hospodářských naukách o vaření, ručních prací, vychovatelství, jež byly od zdejší rodačky nedávno právem nazvány předchůdkyněmi moderních dívčích škol rodinných. V soustavu uvedla je teprve zde v Litomyšli za posledních 11 let svého plodného života; tu se osvědčilo, jak hluboce spojen jest Hradec Králové, sídlo zakladatelských snah kroužků Rettigové, s Litomyšlí. Víme dnes, že Litomyšl v 30 letech, když Rettigová přišla, nebyla tak neprobudilá, jako města jiná, a že vlastenecké snahy Rettigové, ať šlo o divadlo, ať o knihovnu, ať o hudební zábavy, měli zde již v době, kdy zde vyrůstal mladý Smetana, dosti silné propagátory, ušlechtilého kněze Karla Horského, a neúnavnou měšťanostku paní MariRoUerovou. M. D. Rettigová jenom dovršila, a to hlavně mezi ženami, jejich práci kulturně a vlastenecky buditelskou, symbolicky zastupuje však právě ona vlastenecké probuzení ~eské ženy v Litomyšli patrně proto, že zde zaokrouhlená plnost jasné bytosti ženské, uznávané muži, jako Ziegler, Sychra, Jungmann, nesla tuto činnost, plníc ji teplem a požehnáním. Zde umírá v srpnu 1845, dlouho před revolucí, která nadobro změnila ne toliko