samostatného umění v těch jejích cituplných povídkách o Arnoštech, Bě1inkách, o Jaroslavech a Terinkách, Mařenčiných košíčkách, Narciskách a Chudobkách, jež mají skoro vesměs účel mravoučný. Píše-li M. D. Rettigová znělky, aby slavila své,... přátele a projevila svou lásku k národu, namáhá se jenom, aby se podobala Kollárovi; kde skládá lidové písně a v nich hledá projevy citového života milenčina i matčina obdoby v přírodě, jest věrnou žačkou Čelakovského, nevedl-li přímo její péro její muž, jako v její písni nejpopulárnější "Stojí jabloň v širém poli". Zde všude dobrá vůle daleko přesahuje schopnost slovesnou a umění nápodoby samostatnost tvůrčí. Z toho, co M. D. Rettigová napsala beletristicky, poznáváme citově pravdivou a bohatou bytost průměrné ženy, která v lásce i v manželství, v mateřství i v náboženství, chce sloužiti a oddává se v tom cele; marně bychom tu hledali umělkyni. Nebylo neprávem, že praktické její práce, ať se týkaly vedení domácnosti, ať kuchařského umění, dosáhly mnohem větší proslulosti, než tyto pokusy beletristické; jest v nich mnoho životních zkušeností, mnoho praktické moudrosti, mnoho· kultury všedního dne. Kulturní dějepisec ocení na nich, a hlavně na Domácí kuchařce, jež vyšla právě před 100 lety, dojista jeden rys, příznačný ostatně pro celý život předbřeznového období, co nejtěsnější sloučení odkazu panského mravu a vkusu, jak žil na zámcích a patrimoniálních sídlech, a domácího měšťanského způsobu života. Rettigová, vychovaná zámeckými kuchaři, přizpůsobila jejich předpisy potřebám svého občanského okolí, ponechala však onu blahobytnou opulentnost v úpravě pokrmů i ve stolničení, jež vyznačuje dobu předbřeznovou a jež je navždy spiata právě s kuchařským uměním Rettigové. Ať dbala Rettigová o ženu kuchařku, ať o ženu hospodyni, ať o ženu ošetřovatelku, ať o ženu matku, vždycky ji karakterisoval jeden znak mravní: čelila touto činností onomu rodinnému