i v ložnici, nad kolébkou i při zábavě. M. D. Rettigová zosobňovala tento typus s podivuhodnou plností a s jakousi jasnou a klidnou gracií; poklidný úsměv, rozšířený na jejích všech podobiznách, zdá se ne odlučitelný od její bytosti. A přece i ona měla své těžké a chmurné mládí, z jehož smutklJ a nejistot musila si teprv vybojovati svůj klid a svou moudrost. Dívčina kolísala mezi rozervaností wertherskou a zbožnou sentimentalitou klášterní; osiřelá dcera panského úředníka těžko se vpravovala do stísněných hmotných poměrů; dospívající panna rozhodovala se těžko mezi blouznivou láskou k zajímavému milenci a mezi přátelstvím a úctou ke klidnému a poctivému nápadníku, než se rozhodla pro tohoto; mladé manželství jí přineslo ztrátu prvních dětí, těžkou chorobu mužovu, nepříjemné těkání s místa na místo. Ale pak se jí choť stal požehnáním, které ji provázelo po celý život. Tento Jan Sudiprav Rettig byl jako úředník, vlastenec i spisovatel muž stejně cenný i rozmilý, jenž nezaslouží úplného zapomenutí. On udělal ze své choti, kdysi· Magdalény Artmannové, Češku Dobromilu Rettigovu, on ji povzbudil ke spisovatelství, on ji uvedl do kruhu českých buditelů. Jako spisovatelku ji počítáme k družině vlasteneckých autorů královéhradeckého kraje, kteří měli dvě střediska, u nakladatele Jana Hostivíta Pospíšila v Hradci, a na dobřanské faře u roztomilého kněze Josefa Liboslava Zieglera. Všichni měli do sebe cosi starodávně rokokového, venkovští to opozdilci, kteří nechápali plně ještě romantického hnutí. U všech proniká mravoučnost a didaktika, záliba v přírodě, zdrobnělé a uměle sesti1isované vlastenectví, poněkud naivní se stálÝm zdůrazňováním lásky k zemi a k jazyku, ale bez hlubšího obsahu myšlenkového. Tohoto druhu jsou i veškeré slovesné práce M. D. Rettigové, v nichž jest dílem vychovatelkou, dílem epigonskou následovnicí velkých mistrů, k jejichž slohu nepřidala ani jediného samostatného rysu. Není opravdu mnoho