panovnice a matka, hospodyně a lidumilka, žena moudrá i praktická, jasný rozum a teplé srdce, osobnost přísně mravná a při tom jaře veselá, žena zdravé smyslnosti a čistého náboženského smýšlení, císařovna Marie Teresie dala několika generacím ženským vzor a příklad. Podivuhodná stařenka z kladského pohoří, kterou zpodobila ve , B b'v "B NV 'b I 'v t'h v d sve " a lcce . emcova, ya prave z e oz ro u, ovšem přeloženého do sféry lidové a do vrstvy venkovského češství; silná v utrpení a zářící v rodinném štěstí, neúnavně pilná v praktických věcech domácnosti a přirozeně moudrá v zápletkách osudu, do poslední kapky krve oddaná svým dětem a jejich' dětem a při tom milující vlast jako cosi vyššího než štěstí života, důvtipná v maličkostech a schopná velkého zanícení náboženského, taková byla česká žena, jíž bylo určeno, aby vychovala syny a dcery pro národní obrození. <:y'ýhradnou oblastí, kde se směla projevovati, byla domácnost a rodina, a i tam byla odsouzena k poslušnosti, pokud nepanovala mocí své lásky. Bylo-li jí přáno vstoupiti do společnosti, směla se tam jenom líbiti, býti obdivována, nanejvýše jenom pomlouvati, intrikovati a sváděti svým tělesným půvabem. Její mínění musilo ustupovati soudu mužovu a její vůle byla toliko nástrojem jeho prospěchu. Setkala-li se v životě s básníkem, směla ho leda inspirovati, jako milenka jeho mladistvých snů nebo jako matka jeho dětí. Bylo jí však zakázáno tvořiti s mužem, dokonce však tvořiti samostatně. Této ženy, napojené namnoze ještě kulturou panského rokoka, se nedotkly ještě požadavky francouzské revoluce, ani emancipační snahy německé romantiky; náleží docela ancien régimu. České vlastenecké probuzení povolá ji ke svému dílu: může mu sloužiti jako propagátorka jeho úsilí, které chrání, podporuje, inspiruje; může mu sloužiti jakožto mluvčí jeho snah mezi svými dětmi, v měšťanské společnosti, v zábavách, na divadle - ale vždy sloužiti, sloužiti, sloužiti. Takový byl úděl ženy předbřeznové v kuchyni