s měsíčkem a vypráví mu rozmarně tragikomedii Bachova Rakouska, jež nadarmo žandarmerií zuří proti svobodné myšlence politické. Romantikové by si přáli, aby proklínal tyranství církve a státu a svolával na ně soud dějin, avšak Havlíček vymýšld jen in margine Nestora rouhavé legendy staroruské, nebezpečnější ve své grotesce než kletby a hrozby. Přes to neušel mimoděk svatozáři mučedníka a také v tomto neočekávaném úkonu prospíval po celá desítiletí po své smrti národní věci, jako jí sloužil činností politicky buditelskou, dílem novinářským, svobodným smíchem satirickým. Když pětatřicetiletého žurnalistu s činností pouhých šesti roků a spisovatele dvou tří nevelkých knížek pohřbívali za doby nejtužší reakce a za všech policejních opatření, shromáždili se kolem jeho ostatků v Praze na neodolatelný povel svých srdcí všichni Čechové, kteří měli odvahu své národnosti a svého občanského přesvědčení. Platí o tom verše básníkovy: "Ten drsný lid náš sukovitý - a tvrdý jako štíty jeho skal - před rakví jeho tiše jak v zem vbitý - a přikovaný stál. - Však co v svém nitru cítil, blýsklo - mu v tváři, stál zde čestná stráž - vše v jediném se vzdechu k sobě tisklo: Byl celý náš!" Ano, zde jest skryta záhada osobního kouzla Havlíčkova, které na nás působí stejně dnes, kdy jeho politické tužby jsou naplněny, jako nás posilovalo v dobách, dokud nebyl jeho boj za národní samostatnost dobojován. Karlem Havlíčkem Borovským ztělesněna jest česká národní povaha v kladných a plodných svých rysech, které útisk hmotný i mravní po století dusil a vázal, a jenž se projevil rázem, jakmile nadešla možnost svobodného projevu od rozumové hloubavosti a prudké ráznosti až po řízný vtip a živý humor, od vytrvalosti v práci a utrpení až po družnou dobrotu prostou patosu, od jasnosti v myšlení až po jasnost ve výraze, která jest obranou proti sentimentalitě. Mnohý z jeho vrstevníků i násle •. Čkm. 4090"2.