zcela dostupna, i spokojil se Havlíček zatím s žurnalistikou kritickou. Pravím výslovně: spokojil se, neboť, ač ji konal se zanícením, byla mu přece pouhou průpravou a episodou. Posuzovatelů a to namnoze esteticky i historicky vzdělanějších a klidně obzíravějších měla naše literatura před Havlíčkem několik, ale on byl první, kdož odhadl a obhájil funkci kritiky v národní vzdělanosti, kdo z úsudků slovesných činil obecné závěry pro hodnocení společenských jevů, kdo se v praksi nebál pohoršení, když šlo o plný projev osobního názoru. Polemik, jenž kritika doplňoval, byl nebezpečný, neboť neobmezeně a pronikavě vládl rozumovým vtipem a za ním utajoval humor poctivého a srdečného muže, který nenávidí lidských neřestí a pošetilostí, ale miluje při tom člověka. Forma, jíž Havlíček polemik ve verších a zvláště v epigramech a parodiích užívá, aby ji v geniálně politické grotesce s jemnými lyrickými tóny a s dravou satirou "Tyrolských elegií" dovedl k mistrovství, jest důsledkem a pokračováním slohové zásady Čelakovského, který lidovou píseň učinil výrazovým východiskem, ovšem žertovný a smavý rozmar usedlého Goethovce. proměnil se V podání Havlíčkově v útočné a hořké veselí bojovníka, jenž, octnuv se v háji Charitek, řeže pruty a ratolesti na Vf SIPY· Nebyl to nikdo menší než František Palacký, kdo tohoto vynikajícího spisovatele uváděl soustavně do prakse politicky novinářské, cítě, že v něm nalezl lidového tlumočníka svých pólitických zásad, vyvoděných z poznání vývoje dějinného. Vzájemný vztah těchto dvou mužů náleží k nejsvětlejším kapitolám našeho národního obrození: jen zřídka dovedou si tak porozuměti dva vyhranění zástupcové generace otecké a synovské, různí temperamentem, vychováním, prostředím společenským a názory náboženskými a estetickými; řidčeji pracují v bezděčné dohodě druh pro druha; nejřidčeji zachovají si věrnost ve zkouškách, jaké reakce uložila Palackému