kteří dávali ráz našemu smýšlení buditelskému, neměl napříště nic společného a náboženský svůj racionalism nezapřel ani, když na vrcholu své mužné síly a veřejného vlivu ve skvělých "Kutnohorských epištolách" mínil v zájmu občanského pokroku občerstviti církev některými reformami, nedotýkajícími se věroučného základu. Kritické osvícenství osmnáctého věku zůstalo u nás nevyžito, ježto obrození přijalo z něho v první své fázi pouze některé podněty vědecké, nepřenášejÍc jich do veřejného myšlení; Havlíček však, ve shodě s obnovou racionalismu mezi oběma revolucemi 1830 a 1848, dohání zameškané období vývoje a slučuje filosofii osvícenskou se střízlivou rozumovostí, se zdravou skepsí, s chladným hloubalstvím, plemennými to znaky českého kmene na rozdíl od Moravanů a Slováků. Po Josefu Dobrovském jest Karel Havlíček první důsledný osvícenec českého obrození; osvícenství není mu pouhou kritickou metodou, nýbrž tvůrčím podnětem, jak ukazuje jeho velkolepý zlomek "Křtu sv. Vladimíra", v němž český vtip se pojí vítězně k voltairovskému sarkasmu, k feuerbachovskému pojetí, k heinovské svévoli obraznosti. Druhá zkouška nebyla ani méně bolestná ani méně významná, a to jak pro Havlíčka sama, tak pro celý veřejný život český. Jedinou větší politickou koncepcí vlastenecké romantiky byl panslavismus, po svěcený a ověřený auktol'itami Josefa Jungmanna, Jana Kollára, Fr. Lad. Čelakovského, jenž se někdy spokojoval jazykovou a knižní vzájemností, ale namnoze se opíralo idealistickou víru v mocné carské Rusko, jakožto pavézu Slovanstva veškerého; austrofilská prakse stejně obratně jako neupřímně zakrývala skutečné smýšlení českých vlastenců, s nimiž i Havlíček původně souhlasil. Úskalím, o něž se ztroskotávají důvěry tak smělé a víry tak matné, bývá zpravidla přímé poznání, a toho se dostalo Havlíčkovi již záhy. Víme dnes, že poznal z Ruska zeměpisně a literárně pouze nepatrný úsek a to očima moskevských slavjanofilů, ba,