ných místech Českomoravské vysočiny a synek praktického maloměstského kupce měl tuhý životní kořen a dovedl se vzpírati nepříznivému osudu, ale sdílel se se svými krajany také o svéhlavou rozumovost a o náklonnost k náboženskému hloubání, již působení pobožné a citové matky i oe-ou kněžských vychovatelů v dětství ochočilo až ke křesťanskému sentimentalismu. Již u chlapce jeví se záhy tvrdý vzdor, který se bouří proti veškerému bezpráví, jež k německo-brodskému gymnasistovi přistupuje hlavně ve formě obecné germanisace v městě, na školách, ve vzdělanosti; velmi časně vyškrtne Havlíček ze svého evangelia větu o neodpírání zlému. V mladistvých veršovaných projevech, formálně velmi nedokonalých, hlásí se u Havlíčka občas romantika, nevyvážená z nitra, nýbrž jen načerpaná z ovzduší a zároveň vlastenecké zanícení, temenící až z hloubek bytosti; obé se spojilo, když Havlíček pojal životní plán, státi se knězem-učitelem, který by konal mezi lidem úlohu národně buditelskou. Ale tento vlastenecký romantismus, velmi časně zavrhovaný rozumem, "katem a ukrutníkem", musel projíti dvěma zkouškami ohněm, v nichž máloco z něho obstálo, avšak kde se pročistilo stříbro Havlíčkovo svérázu. . První zkouška nadešla mladému alumnovi v pražském semináři, kam vstoupil náboženský horlivec, aby skeptik a odpůrce církve opouštěl zdi jesuitského Klementina. Poznal zblízka zkostnatělost dogmatu, bránícího se vědeckému pokroku, i násilnictví hierarchie, podporující světský absolutismus, ale co bylo významnější, osvojil si osvícenskou kritiku náboženství a církve od Voltaira po Lessinga a nacházeje v ní učení sourodé, přijal ji úplně. jsa nejvýše ochoten připustiti romantickým novokřesťanům rázu Lamennaisova mravní krásu osobnosti Ježíšovy a trvalou cenu jeho etiky, ovšem přeložené do střízlivějšího a praktičtějšího utilitarismu. S katolickými romantiky ani s protestantskými dědici české reformace,