ještě úplně v těch těžkých, temných letech metternichovské poroby, jimž nebylo jitřního světla, i náležel k pokolení, které, nesmějíc se vyžíti veřejně, utíkalo se výhradně do snu, hledalo útěchu na osamělé hrudi přírody, zžíralo se metafysickými úzkostmi - proto se stal básníkem noci a jejího mučivého mlčení. Když v čtyřicátých letech Karel Havlíček Borovský vstupoval do veřejnosti, klesaly v Rakousku již okovy a řetězy dávno zrezivělé a publicita byla do jisté míry možna; nastával úsvit a jako polnice bdělého kohouta přivolával právě Havlíčkův hlas blížící se den. Mužem dne nazval Karla Havlíčka již Neruda, a jenom za jasného světla denního dovedl žíti tento osvícený duch světlé rozumovosti, jiskřivého vtipu a průzračného úsudku, před jehož planoucíma očima se plašili netopýři a sovy. Mácha, vyhýbající se v plaché soustrasti člověku, nacházel úkoj jenom v přírodě, Havlíček však, k přírodě lhostejný a neúnavně se zabývající člověkem, miloval a sledoval nadevše denní činnost lidskou. "Jen bílý den nám plné, volné slovo, jen bílý den nám svobodný dá čin", vyložil si jeho přesvědčení správně básník a zachytil tím nejen smysl Havlíčkova zjevu, ale i smysl jeho doby: po generaci romantických snílků přichází o vigilii roku 1848 velký politický realista, učí politicky mysliti, politicky mluviti, politicky jednati. Ale že je básníkem činu, dovede na konec i politicky trpěti. Přichází neobyčejně zralý a vyspělý, jakoby ani nebyl čtyřiadvacetiletým mladíkem bez dokončených akademických studií. V době, kdy se jiní nesnadno rozhodují mezi cizími vzory, jest tak hotov, že skoro již nepřijímá vlivů z vnějška a podlehne-li na chvíli přece některému, jest to jenom proto, aby s jeho pomocí vybavil určitěji ukryté rysy své rázovité osobitosti; důmyslně poznamenal Denis, že jest, na rozdíl od ostatních vůdců hnutí národního, mnohem méně prosáklý vlivy cizími, mnohem bezprostředněji proniklý tradicemi národními. Potomek chudých chalupníků na nejdrsnějších a nejméně úrod-