zily. Leoš Janáček, dlouho považovaný jenom za sběratele i vydavatele lidových písní, za jejich harmonisovatele a badatele o nich, byl skoro starcem, když veřejnost nejenom na Moravě, ale i v Čechách v něm poznala tvůrce, jehož všestrannost se může vyrovnati Dvořákově a jehož osobitost namnoze předjala umělecké snahy nejmladšího hudebního pokolení v evropské hudbě. My všichni jsme Leoši Janáčkovi zavázáni díKY za toto bohatství, my všichni jsme na rozpacích, kterou jeho stránku postaviti nejvýše. Nejvítězněji si dobyla světa jeho dramatická hudba, uchýlivši se odvážně a důsledně {)d operního principu Smetanova; se zatajeným dechem nasloucháme v ní prudkým projevům pudovosti lidové, tragice ruské duše ženské, živočišnému i rostlinnému tajemství odhalené přírody. Ale ze stejných hloubek se derou vokální skladby mistrovy, kde dovršil životní dílo svého učitele Křižkovského, ať nese je mohutná sborová vlna nebo čistý lyrický proud cyklické písně zachycující samo dějství duše. Jenom v pořadí jmenuji naposled Janáčkova díla instrumentální, v nichž smělý novotář si podává ruce s hledající mládeží a při tom tak často nachází docela osobitý výraz pro dumu jednotlivcovu, pro záhadu rasy, pro sen a tuchu přírody. Ti z nás, kdož posvětili svůj život studiu a službě slova, vraceti se budou však znovu a znovu k těm Janáčkovým výtvorům, jež se zrodily ze zcela nového proniknutí melodické podstaty slova, jeho karakterisační síly, jeho dramatické nosnosti: zde stojí kdosi zcela nový a osobitý před námi, jenž svým způsobem nejenom teoretika a badatele, ale především tvůrce, interpretoval heslo evangelia: "Na počátku bylo slovo". Když v loňském létě oslavovala celá Morava sedmdesáté narozeniny Leoše Janáčka, cítila filosofická fakulta Masarykovy university, že i ona by měla nějak se přihlásiti k muži, který jako umělec pracuje na roli, jí samou vzdělávané vědecky. Odtud vyplynulo jednomyslné roz-