vati také svým karakterem, stavěti jim před oči mravní příklad svou ušlechtilou povahou, vábiti je k napodobení vnitřní spanilosti svého lidského zjevu. I učenec a odborník bez etické hodnoty jest jenom ubov , k d . Vt v v tV , b v, k v b h d 'k za em, ano sna Jes e ve Slm u oza em nez o c o ll! bez solidnosti, podnikatel bez svědomí, politik bez mravního jádra, tyto tři žalostné typy Evropy poválečné. Pěštění karakteru a výchova jeho jsou stejně důležitými úkoly Vašeho studia filosofického jako průprava nauková. Dnes, skrývajíce se za modní požadavek hlavního zřetele k blahu obecnému a k hromadnému prospěchu společnosti, zanedbávají lidé a zvláště mladí lidí to, co by mělo jim býti povinností nejsvětější: soustavnou starost o vypěštění vlastního karakteru. A tu v duchu starého humanismu volám k Vám, abyste již teď především dbali o vytvoření souměrné všestranné vyvinutí osobnosti, která podle slov básníkových jest nejvyšším štěstím pozemšťanů a jež, nač zapomínají kolektivičtí teoretikové, chová v sobě také prvky sociální spravedlnosti k jiným. Studia vědecká mohou a mají podporovati toto úsilí o vytvoření individuality, ale bezděky přinášejí i nebezpečné svody. A tu Vám kladu na srdce: nebuďte ani pedanty ani fanatiky. Snažte se rozuměti životu ve všech jeho formách, buďte shovívaví k mínění druhého, dbejte krásného hesla velkého myslitele: ln necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibús caritas. Ještě jednu věc bych Vám, mladí přátelé, položil rád na srdce. Buďte jasni a radostni! My, Vaši učitelé, vyrůstali v době pesimistické, trápili jsme se skutečnými i domnělými problemy, nesli těžce břímě nedružnosťi. Vy jste se narodili do času příznivějšího. Se samostatností naší milované republiky jste dostali do vínku svobodu, která nezáleží jenom ve změněných formách státních, nýbrž především v možnostech osvobození vnitřního. Život sportovní, zdravější formy styků mladých mužů a žen, americký rys zdravého cviku ve volném vzduchu a stálém