šovsku v zachovalou kulturu lidovou, mladší však, jako oba povahopisci obvodu brněnského, J osef Večeřa před lety a Viktor Kamil Jeřábek dnes, ukazují k jejímu rozkladu novými prvky civilisačními a na míle se ve svých zachmuřených obrazech nových vesničanů vzdalují od romantické idyly; pro ně život na dědině dávno přestal býti prototypem života národního. Láskyplná oddanosť, s níž mnozí z těchto umělců přilnuli k lidu, jest hodna podivu, a ještě po stoletích bude vděčně vzpomínáno intimity, S jakou s lidem splynuli bratří Mrštíkové a v jiných 9borech umělecké tvorby Jožka Úprka neb Leoš Janáček.ťNěkteré moravské autory přivedla tato důvěrnost k tomu, aby v pracičkách krajinně i kmenově uzavřených psali nářečím; nemíníce ho přenášeti do vyšších oblastí literárního tvoření. Byl by mrzutým pedantem ten, kdo by si nepřečetl s chutí valašských rozprávek Ozefa Kaldy, šťavnatých šprýmů Otakara Bystřiny neb vtipných písniček Ondřeje Přikryla z Hané. Zdůrazňuji výslovně krajovou intimitu jako podmínku dialektické poesie, která bez ní padá; jeť nářečí v poesii jakýsi rodinný tón, jehož chuti se doberou jenom příslušníci téhož pokrevného celku, a který se nezasvěcencům snadno může zdáti malichernou titěrností a nedůstojným mazlením. Nedovedu však upříti také, že tohoto dojmu teplé důvěrnosti lze dosáhnouti i pouhými dialektickými náznaky, střídmě rozesetými a dodávajícími spisovné řeči, neobměněné hláskově a tvarově, zvláštní příchuti a vůně. Dosvědčují to v oboru lehké Musy jadrné hanakismy kovářova syna z Náměště F. S. Procházky a v tragické oblasti hranaté lachismy a silesismy Petra Bezruče z pod Lysé hory; i zde platí: cesty !TI0hou býti rozličné! - . rKdyž roku 1885 v třetím ročníku památného almanachu "Zora" uvažoval jedenatřicetiletý Leandr Čech "o úkolu krásné literatury české na Moravě", nedostačily pronikavému názoru tohoto čelného zástupce moravské kritiky •