renesancllI, zapomínajíc úmyslně, jak výmarský mInistr dbalo veřejné práce a sociální blaho dělnictva, jak románový psycholog Spříznění volbou a Putovních let Meisterových hlásal obětavé zřeknutí se štčstí osobního ve prospěch druhých, jak neumdlévající dal vyvrcholiti Faustu apotheosou geniálního člověka, který slouží společnosti intelektem a VlUí v okruhu činu obecně prospěšného - zde předjal Goethe světový vÝvoj a otevřel novému století persjJektiuu sociálně politickou, stejně významnou jako oba ostatní obzory, jemu samému vlastní, empiricky přírodovědný a intuitivně básnický . .J ako vnuka antiky a děda budoucnosti oslavil kdysi "sladkého mudrce" Goetha jeho český vyznavač .Jaroslav Vrchlický . .Jak správný je tento básníkův odhad a jak nás, děti dvacátého věku, volá naléhavě zpět do Goethovy školy a kázně, nejenom dnes za velké jubilejní chvíle, ale vždy znovu, kdykoliv je třeba posily a posvěcení ve zkouškách a zápasech kulturního a mravního svědomí i v hodinách touhy po kráse plastické a oduševnělé. 21