pisným snahám olomouckým, mělo své středisko v Náprstkově museu a účastnili se ho vedle R. Tyršové Jan Koula, Jan Prousek, Josef Šíma, Josef Klvaňa, Teréza Nováková; z užšího kroužku R. Tyršové vyšla pak triumfální Česká chalupa na Zemské jubilejní výstavě r. 1891, zřízení »selské« síně v Národním museu na Václavském náměstí, krojové výstavy české v Glasgově, v Londýně, v Paříži a v Chicagu, a také ve svém školském pi'lsohení obracela R. Tyršová jako ředitelka i inspektorka bedlivou pozornost k lidovému vyšivačství a krajkářství. Její nejcennější práce o českém kroji a vyšívání vycházely v Českém Lidu Zíbrtově, u jehož kolébky stála; kodifikace našly její rozsáhlé národopisné i estetické vědomosti v učebnici Nauka o kroji (1913), v příručce Lidový kroj v Čechách, na Moravě a ve Slezsku (19] 6) a v památné propagační předmluvě ke knize Am. Kožmínové Svéráz (1921), za vývojem vkusu poněkud opožděné, ale správně postřehující inspirační schopnost lidové ornamentiky, sice také odvozené, avšak přece hodné dalšího vývoje v uměleckém přetvoření a účelném využití. Zdravá konservativnost a sklony tradiční se projevovaly u Re náty Tyršové i v jejím dlouholetém dozorčím a poradním půso bení na ženských školách zprvu v Praze, pak na školách českých vůbec. Proti ženskému školství, připravujícímu na činnost výdělečnou, jež od dob Karoliny Světlé mělo své středisko. v Ženském výrobním spolku, proti akademickému vzdělání žen, pro které Eliška Krásnohorská vybudovala gymnasium Minervino, stavěla patricijka Renáta Tyršová učiliŠtě, kde se dívky připravují pro rodinu a domácnost, opatřujíce si vedle obecného vzdělání prak tické dovednosti hlavně rukodělné; to sledovala jako inspektorka městské Vyšší dívčí školy, jako dozorkyně, po dvě léta zatímní ředitelka Městské pokračovací školy v Praze, posléze v letech 1907 až 19] 7 jako státní inspektorka ženských pokračovacích škol průmyslových českých a dílem i jihoslovanských. Když ve válce po- 209 14