bense a v duchu doby přeceněného Wiertze našemu Jaroslavu Čermákovi, kterého po stopách svého muže stavěla s Josefem Mánesem v popředí českého malířství. Zprvu se přirozeně těsně v názorech, úsudcích i ve výraze přikláněla k svému choti, a nedůvěřivá veřejnost pokládala stati jejím jménem podepsané za částečné neb i výhradné práce manželovy. Avšak tyto hlasy brzy odzbrojila Renáta Tyršová po smrti mužově, když soustavnými novinářskými posudky i revuálními články v Osvětě, Světozoru, Národních Listech vyplňovala místo vzniklé odmlčením Nerudovým, ale s rozsáhlejším rozhledem, bezpečnějším vkusem a s ráznější odvahou přísnějšího úsudku, nd tomu bylo u bystrého, ale přece jen přílditostného výtvarného kritika Nerudy. Sledovala tak pozorně vývoj českého výtvarnictví až do nástupu generace mánesovské, věrna myšlence umění národně-organického, orientovaného na velké tradici a úzkostlivě střehouc domov před vpádem cizích »secesních« mód, aniž kdy utajila ohdiv skutečně velkému umění modernímu. Tato žeň celého čtvrtstoletí, v níž jsou i tak závažné a rozsáhlé studie jako Čtvrtý stav v zobrazení malířském a sochařském (ve Světozoru 1894), čeká teprve na soubor; znalci, jako Fr. Zákavec, mluví o ní s úctou a uznáním, i když nezapírají, že Renáta Tyršová často proti prudkému vývoji současnému zosobňovala prvek brzdícího a zdrželivého vkusu klasického. U nadšené vyznavačky Josefa Mánesa nepřekvapuje, že přilnula ke všem projevům hmotné lidové vzdělanosti a tvořivosti umělecké, hlavně jak proniká v ornamentice lidového kroje a vyšívání; těchto odvětví se stala pronikavou znalkyní, historičkou a konečně i propagátorkou, když ze studia vzniklo hnutí svérázové, které po silném vzplanutí na poěátku let devadesátých znovu, ve shodě s všestrannými snahami sebezáchovy, nabylo dočasné rozhodnosti za války světové. Úsilí to, sourodé architekto 208 nickýmpokusům o t. zv. českou renesanci a soubHné národo-