dělen jest tekst hvězdičkami na deset kratičkých kapitolek, kdežto v »Lumíru- a »Laciné knihovně •• nebyl vůbec členěn; pouze dva oddíly poslední (první počíná se slovy »Samovražedník se nepochovává_, druhý» Viděla jsem Jáchyma pochovávat«) již v prvotisku v »Lumíru •• odloučeny od celku vodorovnými čarami. 11 Světlá tu využila životních zkušeností s Janem Nerudou do té míry, že možno pro tuto kapitolu nalézti v korespondenci jejich takměř paralely. Upozorňuji především na shodu vyčítavých otázek Rozíččiných po holkách Jáchymových s jejím listem Nerudovi, který opsala sestře v dopise ze dne 21. sprna 1862 (na uved. m. str. 43). Ve svém psaní ironisuje Světlá »lásku. Neruaovu a dotýká se napolo s posměchem, napolo s výtkou Lidu,šky Schmidtovy, která mu byla lhostejnou hříčkou, Fišerové. jež ho poutala pouze smyslově, ale najednou s úsečnou rozhodností vyzvídú, jaký jest jeho vztah k věčné nevěstě Anně Holinové. Tak i Rozička v povídce: odbývajíc s ledabylostí a opovržením holky Jáchymovy, liší je ne bez významu (»kde kterou objímáš a kde která se k tobě Hsú.). táže se důrazně a s obavou »zdali jsi žádné neslíbil, že si ji vezmeš?«. Prúvě tak těsně souvisí s milostnou zkušeností básnířčinou hrdé gesto Rozíčky, kterým odmítá políbení a objetí Jáchyma, dokud se neobrodí. (»Políbit tě nemohu, a ty ke mně dříve nepřijdeš, dokud ti nevzkážu.« »Umřela bych hanbou, kdykoliv bys mne vzal okolo pasu a vždy bych si na to vzpomenouti musila, žes mne měl za nehodnou, a to právě, když jsem tak upřímně s tebou smýšlela .• ) Neruda vytýká Světlé v dopise, přiloženém k listu sestře ze dne 28. srpna 1862 (na uved. m. str. 51): »Ale všechny hříchy Ti budou odpuštěny, dovoliš-li mi jednou Tvou ruku políbiti, totiž výjimečně, nikoliv při odchodu nebo příchodu .• Rovněž lze pro poslední věty kapitoly páté nalézti analogie v ko_ respondenci. Jako Jáchymovi mravně se zdokonalujícímu při pouhém spatření Rozíčky z dálky »celý den pak bylo volno a posvátno, jako kdyby byl u zpovědi býval«, tak přiznává se Neruda (list cit. str. 50): »Co Tebe znám, ženo, pochopuji katolické náboženství, pochopuji zpověď - mně je nevolno, dusno, nemohu-li Ti své srdce k nohám položiti, bys je soudila.« 12 Tak definuje krásně názor B. Nčmcové F. X. Šalda ve knize »Duše a dílo« v Praze 1913, str. 108 (Božena Nčmcová). 13 Pokládám tudíž za zcela nesprávný úsu- 175