žuje odhodlaný pohyb jejích rukou rozhozených kupředu, které nabízela k společné pouti slunci a zdraví vstříc ... Až bude vypravováno o mravním vývoji českého ženství na konci devatenáctého století, nesmí dějepisec zapomenouti tři dívčích postav v podání Hany Kvapilové. v nichž velká umělkyně ztělesnila tragicky etické úsilí svých trpících sester: Hely Elisové ze Šimáčkova » Jiného vzduchu«, která jest jarním výkřikem po obrodě a očištění; Míny Mařákové z »Viny« Hilbertovy, kde nejčestnější srdce ženské hyne zrazeno v důvěře, nezadatelném to statku spanilých duší; Svobodovy Olgy Rubešové, jež si zoufá, když zabloudila ve zhoustlých mlhách soumračné doby a pozbyla při tom víry v sebe samu .- * Nejšťastnější výtvory Hany Kvapilové, ať skutečnostní či báchorkové, nesly se přes jeviště s bezprostředností tak bezpečnou, jako by se byly zrodily jen z požehnané intuice naivní duše umělecké, neobtíženy poznáním a věděním. A přece vznikly cestou právě opačnou. Každému hereckému výkonu předesílala psychologicky zvídavá Hana Kvapilová pronikavý rozbor tvořené postavy, kterou pozorovala se všech .stran a s nejrůznějších perspektivických stanovisek dramatu; rozkládala si v prvky její citový život a neustala, dokud se nezmocnila jejích mravních kořenů. Modelujíc ji pak, čerpala ze své složité zkušenosti životní, ale dovolávala se při tom pomoci příbuzných uměn, jimiž byla vzněcována k rozkoši a podněcována pro tvoření - kresba jejích postojů a barvy jejích šatů byly odvozeny z malířských děl, kdežto hlasový a pohybový její výkon posvěcen byl spolupůsobením hudby. Tyto složky studia až úzkostlivého zmizely potom nadobro v svobodné jistotě hotového díla, které bylo sám život, sám dech, sama skutečnost, avšak tragický proti smysl osudu hereckého zachova! nám pomůcky a náčrty Hany Kvapilové, odsou div výtvory samy k odchodu do Nenávratna. 163