HANA KVAPILOVA NA JEVIŠTI I V KNIZE P I fl ke t I SMUTEČNÍ slavnost Ibsenova v Národním divadle v červnu roku 1906; Ibsenova »Nora« s Hanou Kvapilovou v titulní úloze. Přiblížil se poslední výstup Ibsenovy přerodné hry, v němž nové ženství přímo a bezohledně vypovídá válku starému mravu a řádu rodinnému, slavný souboj slova bolesti mezi Norou a Hel, merem, kde tradiční Id, příjemná v soukromí a užitečná společensky, musí zahanbeně ustoupiti před individualistním výbojem a mravní poctivostí. Doktor Rank, poděkovav za oheň, jejž mu roznítila Nora a odevzdav visitky na rozloučenou, odešel do tmy a do mlčení; Torvald Helmer, rozpálený šampaňským vínem a milenectvím smyslU, políbil Noru, svého zpěváčka, na dobrou noc a odehral se s dopisy do svého pokoje. Nora, překonávajíc zvol na opojení večera neoblomnou rozvahou, tázavým zrakem objí, má vše, co dotud jí bylo drahé: zdá se, jako by ssála trpídm slu chem oddech malých spáčů z dětské ložnice, jako by se přilnav}'m pohledem zabořovala do povrchu nábytkuposvěceného sladkostí zvyku, jako by zlT\užova. domina vdechovala jižjiž prchající vuni soužití; ptáček poplašený a nejistý ohlížj se po hnízdě, nd rozestře k odletu křehnoucí křidélka. Ale náhlý prudký vpád Helmerův po přečtení Krogstadova listu změní vše. Nora, která upírala tázavě zraky do neurčita, čekajíc tam zázrak, obrací se 153