Teréza Nováková zaplatila neštěstím matehkého srdce r. 1901. Tragika ta je bez sentimentálnosti, provázíť ji stále neohrožený pohled do vášní a bludů lidských. To platí ve zvýšené míře též o poslední velké skladbě její, o »Drašarovi«, který byl celý napsán v dvouletí 1908 a 1909 v Pro~ seči, kam se má matka r. 1908 po otcově skonu trvale přestěhovala. O Drašarovi psala ja r. 1894 a rekem objemného románu mínila ho učiniti ještě před »Dčtmi čistého živého«, které si původně představovala jako kratší povídku. Do »Drašara« dovedla vměstnati netoliko mnohé studie konané na Poličsku a na nejrůznějších místech Čech, netoliko odborná přímo badání o řádu piaristském, ale i širokou, trpkou a přísnou. znalost života, kterou si osvojila v celé sou~tavě neštěstí od r. 1901 následující. Proti »Dětem čistého živého« jest v »Drašarovi« rámec komposicní ovšem opět monograficky zúžen, při čemž spolupůsobila vydatně využitá autobiografie rekova, ale ve dvou ohledech, kritikou přehlédnu. tých, značí kniha ta vzestup vývojový: nepodává se tu pouhá tragika intelektu a citu, jako dosud, nýbrž zároveň tragika smyslů hrdinových, a pak v žádné románové knize spisovatelčině není tolik hluboké poesie jako v tomto díle, jemuž autorka vepsala ve štít odvážná slova: »Lidské, příliš lidské«. Nebylo Teréze Novákové přáno, aby dozrávši takto lidsky i básnicky, stvořila daBířadu děl, slučujících hlubokou znalost lidu s realistickým mistrovstvím románového umění. Odečtou·li se kratší cesty za hranicemi a delší léčebný pobyt v Praze, nebydlela v zátiší prosečském souvisle ani tři roky. Pokud nebránila nemoc, byla to doba úsilné práce, v níž vedle W.agnerovy hudby hledala narkotikum proti pesimistickému titanismu, který se osamělé umělkyně zmocňoval a jenž vyvřel knihou lyrických próz »Výkřiky a vzdechy«. Důvěrný styk s lidem, drobná práce vzdělávací v Prase či i v městech okolních, rozvětvená korespon 150 dence a konečně i úzko.stlivě pečlivé vedení domácnosti byly tu