Karolíny Světlé, vlastní studium dějepisné, kdy psala obsáhlé dílo .>SlavÍn žen českých«, podporovaly její sklon. Nesprávné však jest, hledá-li se tu někdy ohlas myšlenek Masarykových a Denisových; jejich díla moje matka čtla mnohem později, když již vlastní její názor o náboženském životě vesničanu východočeských byl uzrál. Ve zmíněné stati nacházejí se již první skrovné nápověd i k pozdější největší románové skladbě Terézy Novákové, »Děti čistého živého,,; hned za prvních svých pobytU v Bu~ dislavi poznala tam, a hlavně v sousedních, velmi rázovitých Ka~ menných Sedlištlch, některé postavy, které v románové obměně vystupují v památném tom díle, pr-i jehož vzniku vědecké dílo Rezkovo o >,Dějinách prostonárodního hnutí náboženského« mělo podíl zcela nepatrný. Zprvu netuWa Teréza Nováková sama, že bohatých svých poznatků a poznámek národopisných užije povídkově; vracela-li se novelisticky k místům prázdninových svých pobytů, měnila je v dějiště svých konversačních novel neb lyricky zbarvených pohádek. První novelistická práce, založená na intensivním studiu bytu, mravu, povahy a jazyka lidu na Budislavsku, jest ,>Drobová polévka«, psaná roku 1893 podle příběhu i postav na Kamenpých Sedlištích. Spisovatelka ji označuje velmi přesně jakožto »kresbupodle skutečnosti z nejvychodnějšlch Čech«: vlasL ní invence autorčina potlačena jest na míru nejskrovnější, každý projev myšlenkový i jazykový doložen jest dokumentárně, kolorit místní až do vlastních jmen (v té věci se Teréza Nováková lišila vědomě a zásadně od Karoliny Světlé) úzkostlivě jest zachován; umění spočivá v zhuštěnosti a intensitě mužně realistického podání. Zcela příbuzného rázu jsou další tři povídky, rovněž zařazené roku 1902 do svazku »Úlomh žuly« a psané v letech 1894-1900, »S nůší,~, »Z rána před svatbou" a »Před pohřbem«: děj čerpán z Budislavě a z Kamenných Sedlišť, hmot né podmínky životní stojí v popředí, dialektu využito vydatně, 145 10