chu křesťanském; husitství a hlavně bratrství pokládá jižr.1893 Teréza Nováková za vyvrcholení našeho dějinného vývoje - domněle nahodilou episodou historicky popularisační nove se obohatilo češství spisovatelky "Slavína«. A tu ukázán byl správný směr také jejímu studiu východočeské duše lidové: podrobný a soucitný realismus "Úlomkůžuly« dělí od hrdinských povahokreseh )' Jana Jílka«, i' Jiřího Šmatlána« a »Lihrova gruntu« mužné poznání, že životní krása a hož~ ský rys venkovanů východočeských nespočívá V holestném a trpném napětí sil v boji o chléb, nýhrž v statečném a činném zápase za poznání pravdy a práva - tím stávají se sedláci, chalupníci a podruhové z Litomyšlska a Poličska dědici naší reformace a spolu účastníky národně kulturního úsilí. Tato hluboká koncepce východočeského lidu nevznikla ovšem rázem a byla by bývala sotvamožna bez zevrubného studia národopisného a vlastivědného stejně jako bez neohyčejného rozšíření obzoru, které přinesl návrat z Litomyšle do Prahy r. 1895. Horlivé čtení moderních literatur, zvláště anglické, německé a severské, soustavné zabývání se ženskou otázkou ve všech jejích odvětvích,cesty po Německu a Švýcařích zcela souměrně poučily mou matku o soudobé ktJltuře zahraniční a ozřejmily jí vše, co u nás jest rázovité a původní; nelze bez pohnutí sledovati, jak knížečku »Kresby a dojmy z cest« neustále prostupuje dvojí vůdčí motiv, pronikavé pochopení kosmopolitické a věrná láska k českému domovU. Nejen tuto knížku, ležící poněkud stranou vlastní činnosti Terézy Novákové: celé jeJí obsáhlé a všestranné působení feministické, jak zobrazuje je sbírka ),Ze ženského hnutÍ«, založeno jest na tomto památném dvojzvuku; nikde na světě nemá žena tak odpovědného a nesnadného postavení jako v malém národě, jako v Čechách - nestačíť jí rovnati se šíří rozhledu a plností práce šťastnějším sousedkám, nýbrž musí nad to dbáti úkolů, jd 188 jí ukládá kulturní a národní potřeba jejího domova.