se oblékati po česku, má míti svérázně zřízenou domácnost, má spolupůsobiti na užití puvodníc:h motivu stavebních při bytové architektuře atd. Nebyla dojista ve všem tom myslitelkou pů~ vodní a iniciátorkou nejstarší; v oboru krojovém byla jí rádkyní Miloslava Procházková, pro architektonickou svérúznost českého domova otevřel jí zraky Jan Prousek,8 ale již před Hiceti lety, roku 1886, značilo mé matce hnutí za svérúznost podstatné rOZšíření národního povědorpí: češství není pro ni již toliko citové roznícení příslušností jazykoVOtl a kmenovoll, ani pouhá hrdá vzpomínka na národní velikost dějinnou, nýbrž bezpečná jistota samobytné kultury, zajištěné tradicí a odevzdávané s pokolení na pokolení. Touto cestou dospěla rpá matka také k snustavnému studiu východočeského lidu, jež mělo nejprve povahu odborně národopisnou, kdežto později sestoupilo až k hlubinám krpenově a náboe žensky psychologickým; při tom zdržena byla zdánlívou oklikou: popularisačně výchovnými pracemi histo.rickými. Velká dějepisná čítanka pro naše paní a dívky, nadepsaná "Slavíl1žen českých", která o.d r. 1888 vycházela ve "Včelce« i v "Domácí hospodyni« a r. 1894 byla vydána knižně v »Libuši«, znamená vyvrcholení romantického historismu Terézy Novákové. Vše, co v minulosti naší od báječných dob až do úpadku bělohorského české ženy vyko.naly velkého, zaznamenáno jest nadšeným perem horlivé sběratelky a obratné po.pularisátorky jako. důvod pýchy a příklad národně mravní o.pravdo.vosti; histo.rie česká nevykládá se tu s určitého hlediska názorového, nýbrž předvádí v celé ro.zloze, pro.vázena vlasteneckým patosem citového zbarveni. Pozornějšímu čtenáři těchto dvaceti šesti kapitol na 475 stranách nezustane však utajeno, jak spisovatelčino pojetí se postupně prohlubuje; v druhé polovici knihy pro.niká již vyhraněný názor, že netoliko. chloubou, ale i smyslem naší minulosti jest náboženskyrefor" mační úsilí o pravdu boží a o mravní povznesení člověka v du- 137