kresbě »Z mého rodného domu«, prosycené kouzlem blouznivého dětinství, zdůrazněno jest tragickou figurou Heřmanovou liberálně politické tíhnutí»Mladé Čechie" a postižen jest správně i oslňující opar romantiky, jenž obestíral v očích mládeže politické '>mučednictví«. Zajímavě ptohltmbenyjsou všecky tyto otázky v širokém autentickém obraze dívěích tužeb a s.nů Terézy Lanhausové »Z jarních doh«, který vznikl až počátkem let devadesátých a uveřejněn teprve 1915 v »Zlaté Praze«, Spisovatelčina blíženka Ida Lhotová prožívá až bolestně rozpor mezi dvojím češstvím: zamítá starší historisující, jazykové a resignované vlastenectví, jež jest zosobněno přítelem jejího otce panem Faktorem, a rozhoduje se pro národnost, hájenou liberální, útočnou politikou, jíž slouží student Kovář ~ ale sama, dospívajíc, chce trpělivou a obětavou prací učitelky prospívati češství, které by takřka syntetisovalo oba směry. Závěr tento ovšem myšlen jest v duchu pozdějších názorů Terézy Novákové, které vrcholily přesvědčením o nutno,sti obětovati osobní blaho užitku obecnému; romantická mladá její léta snila o štěstí lásky a opájela se občas také přeludem společenského vyniknutí ~ v letech 1869 až 1876 měla Teréza Lanhausová, která vynikala pikantním zjevem a duchaplnou vervou, mnoho radostného smyslu pro záhavya pro flirt, což bylo v rozmarném rOzporu S její byronskou rozervaností. Na podzim r. 1876 zavedl ji sňatek do Litomyšle. V náčrtku k vlastnímu životopisu praví o tom velmi příznačně: >,Bylo to pro mne skokem tak ohromným, že jsem se dlouho z toho vzpamatovati nemohla. Života maloměstského a jeho složitých pravidel jsem naprosto neznala, o lidu dočetla jsem se leda z knih ~ vše bylo tak cizí, nepřátelské a jak se mi zdálo bezbarvým a nezajímavým! A nad to se měl bývalý vyhýčkaný miláček státi pojednou vážnou, samostatnou ženou!«2 Také češství Terézy No 184 vákové prošlo nyní řadou prudkých, očistných krisL Velmi roz-