více obrácené ke kultu minula než k přítomné skutečnosti, bylo velmi sentimentální, ba namnoze přímo ilusionistické: horovalo se o dávné slávě české, hlavně v době přemyslovské a lucemburské, přednášely se nadšeně skladby domněle staročeských Rukopisli, opěvovala se písněmi ze školy Celakovského krása a velikost vlasti i pohotová odvaha položiti za ni život ~ setrvačností udržovaly Se takto v dívčí mládeži národní ideály předMeznové, které posilovalo též čtení starší české literatury, Kollára, Vocela, Jablonského, Klicpery a Chochol ouška. Ale ze zevnějšího světa doléhaly na vnímavou duši dívčí novější proudy: někteří mladší učitelé na ústavě, hlavně prostřední básník H. V. Tlima, hlásali vedle vlastenectví staršího zplisobu též liberální zásady, jak je činem zastával obrozený konstitucionalism český; stálé veřejné projevy svobodomyslné mládeže proti vládě a pražským Němclim odrážely se živě v mysli dívčině; literatura družiny Májové nabízela matné, ale svůdné typy blouznivého, trpitelského češství ve Pflegrově OIšovském a v Jarolímu z románu »Na úsvitě« od Karoliny Světlé, a posléze zazněl i z nejnovější produkce t6n, jenž úplně hověl představám mladé horující svobodomyslné Cešky - Svatopluk Čech napsal své »Dmírání«. Velmi věrným ohlasem mladistvých vlasteneckých a liberálních tužeb Terézy Lanhausové v letech 1867-1875 jsou tři dokumentární práce novelistické, dvě povídkové vzpomínky zařa~ zené do knihy »Z měst a ze samot«, »Z dívčí školy« a »Z mého rodného domu", i rozsáhlá memoirová skladba až románové rozlohy »Z jarních dob«. Naivní a zádumčivá črta »Z dívčí školy« ukazuje v postavě Ludmily Horákové, zřejmě s rysy autobiografickými, v čem spočívala podstata češství podle dívčích názorů Terézy Lanhausové; láska k národní minulosti, vroucí poměr k českému jazyku, nadšení pro vlastenecké písně - tof trojí statek, jejž mladá žena, zcela v duchu básní i listů Boženy Něm cové, míní jako matka odevzdati svému dítěti. Ve vzpomínkové 183