bou vnukovou, že se smíří s trpělivou nevěstou .. Svedené děvče nenajde jen u rodičů laskavého odpuštění, ale vdá se i šťastně za řádného muže a dpžije se dostiučinění, že jí někdejší milenec a svudce z.ávidí rodinné štěstí. Starý dobrý dělník pozbude prá~ ce a odnuv se naholičk.ách, kles.á od stupně k stupni, uchytí Se však znovu a zprostí se za těžké zkoušky i hlavní své chyby dří~ vější, lehkovážného pijáctví. Nikdy nedopustí Františka Str.ánec~ ká, že by ve světě dokonale řízeném vuU božskou byly zjevy opravňující k názoru, jako by povaha lidská byla v kořenech porušena neb jako by společenský řád byl v zásadě nespravedlivý a vadný. Je"li vyštvána Mdná, dělná rodina z rodné vísky do ne" hostinné cizoty, neodváží se spisovatelka pochybovati o tom, že jest u stolu Páně dostatečně prostřeno pro všecky. Vrací-li se chudé děvče z Vícině tělesně i duševně zkaženo, činí Františka Stránecká spíše výčitky rodičum, že neopatřili dceři dostatečného dozoru, než velkému městu, dávícímu mladé oběti. Mírný meliorism mravokárné vypravěčky udílí drobné rady praktického rázu a skrovného dosahu, a to případ od případu, ale vyhýbá sena míle opravdové kritice etické a společenské ~ jeví se jí téměř vždycky individuální vinou, zaplete-li se jednotlivec do rozporů s danými řády mravními a sociálními, které oddaná milovnice po:kojného středocestí přijímá jakožto posvátné instituce božské, vyhovující lidským potřebám. V jediné své povídce s historickým pozadím, »Konše1ovic Terézka«, vyvolávající tereziánský věk, Františka Stránecká se pokusila o jakousi filosofii dějin v duchu tohoto prostoduchého optimismu: není dob zcela šťastných ani nadobro zhoubných; každá doba zahrnuje tolik zdárného i škodlivého, kolik lidé v ní žijící potřebují, za~ sluhují neb samovolně sobě zjednávají; v každé době jiná stránka vzdělanosti společenské a povahy lidské dochází vyvrcholení, ale vždy může býti člověk spokojen, ba blažen, poslouchá-li zá 124 kona božího a rozvíjí-li kladné schopnosti svého nitra.