lid odcizuje se zvolna předkům v kroji, ve zvycích i v touhách; jen pevná katolická víra a z ní důsledně odvozená theokracie na farách, ve školách i v představenstvech obcí zabraňuje mravní~ mu rozvratu starodávného čestného života. Tuto oblast, kterou opouští jen několikráte v črtách z uherské nížiny a v obrázcích slováckých i v nečetných tendenčních povídkách posunutých až do sedmdesátých a osmdesátých let, zná Františka Stránecká dokonale a zobrazuje ji v ruzných středis~ cích společenských, střídajíc se značnou pohotovostí výpravnou dějiště svých příběhu: uvádí do tichých dědin pod krasnými, hučícími lesy, a uprostřed dozrávajících polí, zalitých proudy svatodušního slunce, vypráví o malých, zapomenutých panstvíčkach, kam vťchnost po léta nepřijíždí, a kde vůle i rozmar úřednictva jsou nejvyšším zákonem; jest ochotnou kronikářkou nepatrných městeček, v nichž výroční trh, střelba "králu« o ceny a zabíjačka jsou památnými slavnostmi; rozpomíná Se srdečně na osamělé myslivny s rodinnými a dětskými selankami a zastavuje se nábožně před nízkými stodolovitými kostelíky i nad hřbitůvky, které se ztrácejí pod polními květy. Kraj svuj zalidňuje Franliška Stdnecká figurkami, které většinou budí sympatii, leckdy mírnou soustrast a nejednou i úsměv podnícený nehlubokou komičností; některé nakreslila pečlivá tUžka pozorovatelky národopisně zaujaté, jiné zdají se býti ve zpožděném vkusu rokokovém zhněteny t cukrového a máslového těsta pro zdobný dort. Venkovský troglodyt Kubánek, člověk boží bez potřeb a zájmů, krčí se vedle scvrklé babky Kostelníkové, na niž smrt zapomněla; dobromyslný facír, volný jako lesní pták a bezbranný, ježto vleče křídlo osudem postřelené, usmívá se na zdětinštělý párek dvou zamilovaných, Barušku a Jakuba z myslivny.; čiperný starý pošťák, nosící v hlavě všecky životní potřeby své vesnice, kluše vedle jadrného strýce Hutuly, který za bouře a přívalu se stará o ohro 122žené pocestné; přihlouplý obroční s ohromným léstrem a straš-