řily se postavy mužské; jaký div, že neuměla jich individuálně nakresliti česká blouznilka, která skládala své figury z knižních vzpomínek a z mlhavé touhy. Ulpívala proto zpravidla na běžných schematech: buď to jsou přísloveční mladí rytíři s bujarou kšticí, houpající se na ořích nadšení, milostní a mávající praporcem vlasteneckým, nebo bezkaraktemí světáci a hýřilové, šlapající zcela úmyslně a dlouho beztrestně po ženské cti, posléze vážní, uzrálí mužové, spolehliví to sloupové společnosti a národa. Není tu individuí ani společenským stavem podmíněných typf1; jsou tu jen obrysy nejmatnější neživotných postav, jichž nekarakterisuje spisovatelka nikde osobitou řečí neb myšlenkovým zájmem. Jednoduché, nelomené hrdinky její bez záhad a bez otazníků uznávají pouze dvě hybné síly v životě i v touze, jež se často stává náhradou za život: milostné prahnutí a vlastenecké nadšení - Vlasti a Tobě! Není u ní dívčí bytosti, která by v náručí milovaného muže nechtěla usnouti sladkým spánkem rozkošného bezvědomí, která by nesnila o závoji a oltáři. Jest tu spíše erotické toužení v počátečních svých fázích než vlastní psychologie lásky - to, co Miihlsteinová rozumí láskou, jest bud' citové opojení, zřídka provázené smyslovými akordy, neb bezděčná milostná tyranie mužovy vůle nad pasivní bytostí. Žena tu otročí s uspokojením, ba s nadšením a neuvědomuje si, že by mohlo býti jinak - jeť jistě z rodu Katynek Heilbronských, jejichž věk Berta Miihlsteinová se zálibou líčila v několika povídkách. V celé této prostoduché a blouznivé erotice opozdila se romantická epigonka za svou dobou: dávno před ní pojímala Karolina Světlá ženinu lásku jako tragický problém mravního rostu, a básnická její současnice Eliška Krásnohorská zanotovala na rozhraní sedmdesátých a osmdesátých let svou statečnou píseň milostnou, která jaře velebí právo ženino spolupracovati radostně s milovaným mužem o zvládnutí osudu. 117