chvátající ke kde které produkci vyniknout svým půvabem, důvěřivé Edity, které spoléhají na věrnou lásku všedního učitele hudby a po mnohém zklamání a mnohé únavě nenalézají nd opuštěný hrob. Kreslí-li postavy poněkud aktivnější, jsou to ne~ zku~ené Jelenky, nadšené četbou G. Sandové pro studium ženské otázky, jich~ honorářem stává se snubní prsten šlechetného nakladatele: svérázné herečkyPerdity, nepachtící se po marném uznání všední společnosti, nýbrž jdoucí mlčky a hrdě trním života; sličné Evy, které pro hlas křesťanského slitování neslyší vřelých výzev lásky a oddanosti, ale konečně přece najdou v sobě ženu a manželku; šlechetné RfJženy, které neklesnou nikdykhrubému sobectví, ať sebe hruběji jim rvána čest a štěstí. Kde Berta Miihlsteinová pHu1.O nezpodobovala dívky podle svých vnitřních zkUšeností, tam promítala do postav toužebné své dívčí představy o ideálech ženství - tak v obou ústředních zjevech románku »Na březích Nežárky«, nejrozvitější to skladbě své, v Emmě Květovské, jež pro nicotného, sobeckého, bídného chotě nemá než slova lásky, povzbuzení, odpuštění, a v Leně Horecké, která promíjí té, jež jí vzala všecky naděje dívČ.ích let, a zároveň sama zříká se poháru lásky. Jsou to v celku běžné typy konvenčního I"ománu ženského, který, zrodiv se z romantického kultu všemocného cit~ a z lndividualistického sebevědomí ženiny tvůrčí vůle, zhrubnul a zplaněl v řemeslných rukách bezstarostných epigonek: rozčarovaná žena, kterou vytrestal osud za mystickou víťu v čaromot lásky, z exal~ tovaných románů hraběnky Idy Hahnové., t hrdinka sebezapíravé oběti, jak jimvnumentalisovala Karolina Světlá, pokorná a věrná služebnice povinnosti v domácnosti.i v manželství podle vzor\) Emilie Flygaré Car1énové, i láskou zkrocená amazonka vzdorovité mysli a v světlém úboru s kraječkami z dívčího pensionátu Mar11ttčina - u Berty Miihlsteinové vše odmocněno, ztlumeno, 116 zesentimentalisováno. Ani nejlepším z těchto spisovatelek neda~