DVĚ EPIGONKY BledllOllcí tlagul'rrotypy l. Berta Miihlsteinová V DROBNÉ knížce veršů "Pohrobky«, jimiž Berta Miihlsteinová r. 1872 debutovala, p"imykajíc se k elegické lyrice Gustava Pflegra Moravského a Rudolf a Meyera, uprostřed šumění hřbitovních cypřišů, vzdechů tmavých jezer a mdlé vuně uvadlých věnců, které tak přilehavě karakterisujínálady jednatřicetileté básnířky, na jednom místě propuká bolest trýzněného srdce, aby žhavým proudem prorazila všední kůru společenské konvence: »0 jen jednu, jednu upomínku - jako záblesk minulého štěstí, - kdybych měla na života scestí! - O jen jednu, jednu upomínku!« Zde skryt jest, tuším, klíč k pochopení její tvorby, soustředěné do šesti nepatrných svazečků, z nichž právě »Pohrobky« jsou psány veršem, Sumí tu dech osamělosti, stesk duševního strádání, smutek ze zklamaných snů, zborcených oblačných hradů, šeří se tu bezna dějné večery, pohřbívající den, do kterého marně skládáno mno ho nadějí. Všecka melancholie Berty Miihlsteinové má zvláštní, snadno rozeznatelnÝ odstín: jest to zádumčivost roztouženého dívčího srdce, vyhoštěného ze života. Hrdinkami jejími jsou Včt šinou dívky: naivně dobré Toničky, jež sotva odloží dětské sukénky, již nemají na srdci než lásku a vlast, snivé Ludmily, oslavující v tajnosti máj srdce vroucími verši, koketní Rózy, 115