prostředí a své společnosti, nýbrž prostě lidé, tváří V tvář zmaru a věčnosti, a proto všecko kmenově nebo národopisně příznačné tu naprosto mizí.14 Kdyby bylo bývalo uměleckým záměrem Karoliny Světlé, dáti ,práci ráz lyricky dramatický, byla by přestala touto scénou, avšak epický karakter novely přímo žádal výpravného zaokrouhlení. A tu se přímo nabízel onen výjev, úchvatný ve své lidské tragice, v jehož zhlédnutí spočívaly prakoncepční kořeny práce: pohřeb samovrahův za zdí hřbitovní. Básnířka zobrazila rozryvnou tu scénu stručnými a hutnými větami dvou kratičkých odstavců, kde nalezla i příležitost po třetí vyvolat scenerii Roziččiny a Jáchymovy lásky, onen hájek drahý dvěma příběhy svatodušními. Lineární názornost, s kterou zhrdinšfujicí tužka Karoliny Světlé kreslí Rozičku nad čerstvě nasypaným rovem Jáchymovým, dokazuje, jak intensivní byl vjem básnířčin ... a přece novela nekončí gestem, obrazem, výtvarnou koncepcí, nýbrž výkřikem nitra, pravdou citu, dramaticko-Iyrickou synthesí: »a s pláčem klesla Rozička na čerstvě nasypanou zem, políbila ji a zaplakala: ,Teď je to na jevu, jaké měl dobré srdce'« Čistě osobní několikařádkový závěr, jejž Karolina Světlá připojila, ru~í poněkud grandiosní účin této scény a snad i celého díla, s jehož koncepce snímá závoj dotud pečlivě stažený. V celé práci byla důsledně a přísně provedena integrace osudu básníř~ čina a Roziččina, avšak zde se dvojí ta složka rozlučuje, a bás nířka mluví náhle z plnosti srdce, stavíc v nesmiřitelné ironii do protikladu mravní hrdinství obětavého ženství a pohodlnou konvenčnost životních lží a »ušlechtilých dam s těmi hrdými čely a skromně sklopenými zraky«. Rozhodný protest, jenž se tu neod" vratně tlačí na rty, smí nabýti však pouze podoby vášnivého vý křiku, aniž se přece mění v tendenční, určitě formulovaný pro jev: náhlou aposiopesí přerývá Karolina Světlá vlastní větu a zůstává v této práci jen a jen básnířkou.t5 Čistě subjektivní 118 8