a o~ebračenou bídnou »nevěstu mordýřovu«; Rozička mlčí, a Já~ chym se posmívá. Kdy~ však divoký poškleb Jáchymův dostupuje vrcholu a když vtěluje se ve výzvu, aby litovala přece konečně všeho, co byla pro milence marně nasadila, tu »její oko zazářilo naň v plném blesku nekonečné lásky a útrpnosti«. V odhodlaných slovech, jimiž Rozička odpovídá hrozebnému posměchu Jáchymovu, tvrdíc, že kdyby byla předem vše věděla, nebyla by jinak jednala a že Jáchym »stál za to, aby člověk zaň všecko nasadil«, v slovech těch chvěje se opravdová víra v kladné hodnoty života, víra, s níž hrdinský idealism poetčin nemíní sleviti ani tehdy, když si uvědomuje všecku hloubku lidského utrpení: pesimism jest tuto překonán.13 Po takovém vyznání cítí i drsný Skalák očistu, cítí omlazení, jest to jakási mravní koupel před smrtí, na niž práva dobylo si jeho již vykoupené srdce obětí: má jen tu svou sluj, a tu postupuje Rozičce, odhodlávaje se k sebevraždě. Touží jen po jediném: aby mu nevěsta zazpívala ještě na cestu tak, jako zpívávala v dětství, mírným a jemným hlasem. Dětské písně a slzy omývají celou duši, a jako pfed chvílí vyznala se Rozička z víry v cenu života, právě tak posledním slovem ve svém životě vyznává se Skalák:,) Věru, zkusil jsem dost na tomto světě vlastní i cizí vinou; ale ... přec mne život nemrzí. Víš-li pak, proč mne nemrzí? Nemrzí mne proto, že jsem v něm poznal tebe, a že jsi ... mne chtěla.« Rozička neustává v zpěvu, ale po chvíli, vidouc Skaláka oběšena, pochopí, že zpívala mu píseň pohřební. V této druhé části osmé kapitoly vše má mocný dramatický spád; dialog jest v tak převážné většině, že výpravné odstavce mají ráz pouhých scénických poznámek, ač i v nich užila básnířka mluvy vysoce výrazné, naléhavě lyrické, působivé a plnozvuké ve své čisté prostotě. V osudném rozhovoru milenců na samém pomezí života a smrti vracejí se všecky vůdčí motivy práce, tu jen lehce nadhozeny, jinde zhuš 112 těně vyjádl-eny: nemluví to ještědští horalé v determinaci svého