blahotvornou,<, a málokdy u Karoliny Světlé »milenci dovedou naslouchat hlasu přírodního, tak že se druží u ní rovné s rovným ne ovšem ve smyslu společenského zřízení, nýbrž ve smyslu spříznění tělesného i duševního«12; zde však plně provedena tato harmonická integrace. Těchto několik úvodních odstavcu šesté hlavy »Skaláka« jest po nejedné stránce výjimkou v dotavadním díle básnířčině: na větách leží lehounký a čistý humor lyrický jako rosa na květech zrána; zduvěrňujícíanthropomorfisace užito velmi vydatně; krajinné líčení dosahuje mocné pusobivosti užitím prostých, ale sytých epitet barevných. Jako obdobně byly provedeny hlava čtvrtá a šestá, tak k sobě patří kapitoly pátá a sedmá: opět oddech dějový, převaha živlu výpravného nad prvky dramatickými, značné obmezení dialogických částI. S krutou názorností dolíčen úpadek obou hrdinů, Jáchym nejen pyká v ž·aláři za krvavý zločin, ale i zároveil mravně pus tne, Rozička stárnouc a chudnouc, upadá v nečinnou lhostejnost ... toliko víra v dobré srdce milencovo jí zustává, povržené nevěstě společenského vyvržence. Ani zde nepominula spisovatelka motivu, jež by mohly vzpružiti děj; najdou se jmenovitě tam, kde Skalák Roličku při návštěvách v žaláři zahrnuje prudkými výčitkami. V kapitole osmé vlastní děj novely se končí, a to způsobem velkolepým a tragickým. První část rozčleněna na několik menších, stručně vypravovaných výjevů: návrat zestárlého a sešlého Skaláka domu a jeho vyvedení ze statku Kučerova četníkem; pohled Rozičky, která se octla nejen bezprostř.edku, ale i bez přístřeší, na skálu Jáchymovu; přlchod zchromlého žebráka do sluje a pozvání Rozičky do vnitřku, kde teď ji dojista lídé a úřady nechají, ~ toto vše jest jakýmsi úvodem k velkému, nezapomenutelnému výjevu mezi Roúčkou a Jáchymem, kterým klasicky vyvrcholuje celá novela. Kmitavá louč ozařuje ve velkém a tem ném doupěti dva ztracence, zestárlého a neduživého trestancc 111