uzavírá spisovatelka' vlastní obsah této kapitolky do vět o změně Jáchymově; »Co byla Rozička v něm dobré srdce poznala a ocenila, tu ho také. skutečně měl; co byla nad ním zaplakala, jako by byly její slzy všecky zlé pudy s jeho duše smyly; co viděl,že se někdo těší, těšil se sám ze sebe a dal na sobě záležeti, aby nebylo na něm ani poskvrnky« . .Jako promyšleně provedený protějšek ke čtvrté, obsa~né kapitolce, působí dějem bohatá hlava šestá:. tam se všechno stupňuje k úplné obrodě Jáchymovy duše, zde vše postupně klesá aZ k naprostému jeho rozvratu. Kdežto však v kapitole čtvrté odehrával se výjev jediný, nakupena tuto vrstvovitě celá stupnice vysoce dramatických scén nesených četnými osobami proti tamnírnu d!ivěrnému dialogu: nejprve Jáchym s Roúčkou v lese na vrcholu milostného blaženství; poté Jáchym u představeného po prvé uražen; pak ve výjevu s farářem urážka zpečetěna; posléze farář přemlouvá Rozičku, aby upustila od nerovného spo" jení, ale právě když statečná dívka odpovídá knězi obrannou řečí, dochází zpráva o úkladném skutku Jáchymově na představeném. V prudkém a vzrušeném sledu řítí se čin za činem, urychluje se co nejvíce postup dějový, ale přece našla tu básnířka vysoce šťastné místo, kde mohla plně projeviti nejryzejší svůj lyrismus. Na samý začátek kapitoly položila podivuhodný výjev lásky: v témže háji, kde před rokem se milenci našli v kajíefm rozhodnutí pro mravní obrodu, shledávají se v plesném náručí. Kvě.tiny a stromy, ptáci a sluneční paprsky účastní se tušťastného hodu lásky, jako s.e účastnívala celá příroda velkých milostných scén tl Boženy Němcové, hásnn'ky v mnohém Karolině Světlé protichůdné. Jen v případech zcela výjimečných dobrala se racionalistická a skeptická Karolina Světlá onoho harmonického pojetí, které citovou optimistku Boženu Němcovou karakterisuje; málokdy shodla se se starší družkou svou v názoru, že 110 »erotická láska jest projevem dobroty přírodní a tím mocností