atmosféry, květeny, fauny s mírným a něžným naladěním citovým, obzírá celý svět s tohoto romantického hlediska. Mravní čin Roziččin podobá se velkým skutkům hrdinek Sandové, které, nedbajíce zákonné sankce a veřejného souhlasu pokrytecké společnosti, jdou za hlasem vášně, avšak nesen jest i etickým optimismem Schillerovým. Neváhám říci, že Roziččin apoštolát obrodné lásky jest ryzí koncepci rousseauovskou (nehledám tu naprosto závislosti slovesné, nýbrž pokouším se toliko o určení kulturně-psychologického typu). Jáchym v zracích básnířky i její hrdinky jest od přírody dobrý člověk, kterého lživou morálkou a nesprávným zákonodárstvím porušila společnost. Ale jako každý jednotlivec, může býti i Jáchym obnoven, a tuto obnovu podniká Rozička: také Rousseau volí za nástroj obrody hned lásku, hned výchovu. Rozička slučuje obě a čistě rousseauovsky odpoutává milence od vlivu společnosti, uvolňuje v jeho nitru t.o, co znamená jeho přírodu - Jáchymovo dobré srdce; její poslední cíl jest týž jako konečný záměr filosofa ženevského: vniterné zdokonalení člověka. Mistrovským kusem psychologické proni.kavosti a zároveň úchvatné dialektiky lásky jest dialog mezi Rozičkou a. Jáchymem, v němž tón citový i výrazový jest mnohokráte změněn, od Roziččina zoufalství až po její důvěryplné vyznání lásky, od Jáchymova cynismu až po jeho hluboké dojetí - čím více vyniká mravní převaha dívčina, tím důsledněji mění se rozhovor v monolog hrdinčin. To, co v korespondenci Karoliny Světlé s Janem Nerudou burácí v prudkých improvisacÍch, dostalo tu formu dramatického stupňování:1l zcela promyšleně a zároveň vysoce účinně vede básnířka svého reka od víry v člověka k víře v Boha, odtud pak k víře v sebe sama a konečně k důvěře ve vlastní obrození. Jemu zasvěcena jest kratičká, klidně výpravná, skoro pedagogicky vyznívající hlava pátá, jež po svrchovaném napětí scény předchozí přináší oddech dějový i náladový. Velmi přesně 109