srdce mezí vámi všemi". Proti kapitole druhé značí třetí hlava dějovou gradaci: Jáchymův vzdor proti společnosti a její mo" rálce se vyhrai'luje, a.ž vrcholí násilným činem na faráři, čímž jaksi přeformován další osud Jáchymův; jak dějové napětí stou. pá, patrno i z toho, že ke konci kapitoly převládá vzrušený živel dialllgický, jehož potud bylo v povídce poskrovnu. V samém varu dějovém ocítáme se však teprve kapitolou čtvr· tou, která dramatickou svou názorností a lidskou svou prostotou patří vůbec k vrcholům básnického díla Karoliny Světlé. Aby připravila čtenáře na tragické zvraty nálad, citů a. myšlenek, jimiž ovládán jest dialog mezi Jáchymem tonoucím v samých hloubkách vin a hříchů a mezi jeho spasitelkou Rozičkou, vrší na počátkll kapitoly kontrast na kontrast. Po temném líčení mrav· ního úpadku Jáchymova lyrická báseň v próze o posvátném jitru svatodušním v kvetoucím háji, ale uprostřed této básně srdce· rvouCÍ bída kleslého člověčenství: zohavený, potlučený, zpitý, bezvládný Jáchym nalezen Rozičkou ve chvíli,kdy »vše se lesklo, květina rosou, pták písní. nebe sluncem«. Velký tento výjev v háji o letnicích, kdy v Rozičce děje se cosi kromobyčejného, rozhod· ného, velikého, ana naplněna jest Duchem svatým a počne mlu" víti jiným jazykem, zrodil se z kypivé plnosti romantismu bás· nířčina. Čtenář mimoděk vzpomíná všech velikých romantiků školy Rousseauovy: samého Jana Jakuba a jeho vikáře savoj· ského i proticírkevního katolíka Lamennaise, když Rozička hledá svého Boha nikoliv ve chrámě, nýbr~ pod temnými stromy lesa; čestného občana francouzské republiky Schillera, jenž napsal, »Die Welt ist vollkommen uberall, wo der Mensch nicht hinkommt mit seíner Qual«; přírodní blouznivkyně G. Sandové, když Já. chym se Rozičce jeví »jedinou skvrnou v té boží přírodě«. Ale Karolina Světlá nevyjímá z romantismu jen dva tři nahodilé motivy a zásady: nehledíc ani k tomu, že jako veškeří násle" 108 dovníci Rousseauovi dovede.zobraziti přírodu v celistvosti její