vzetí, že se za cenu její lásky polepší; po druhé (kapit. VI) shledává se s ním po roce, změněným, obrozeným, vykoupeným a dává mu v milostném opojení celou svou lásku. Ještě dva výjevy v povídce stojí na tak vysokém stupni lyrické krásy, jeden z nich, když Rozička s Jáchymem ve sluji hovoří na rozloučenou a otvírají tváří v tvář smrti pečeti s nejhlubších svých tajemství, a když konečně zestárlá, opovržená a ožebračená Rozička zpívá v slzách písně dětství, jest invencí poetčinou; druhý - pohřeb sebevrahův však zakládá se na autopsii a náleží k prakoncepci díla. Těmto čtyřem scénám, z nichž pouze jediná patřila pHmo k námětu, nemůže se nic z povídky rovnati, ač spisovatelka nespořila vynalézavostí jiných jímavých obrazů, z kterých rozkošná idylka dětského setkání Roziččina s Jáchymem na pastvě neb temná freska návštěvy Roziččiny v žaláři neb příchod Jáchyma žebráka do »zlatého paláce«, kde na něho čeká nevěsta, svědčí o široké schopnosti náladově fabulační své tvůrkyně. Avšak komposiční a psychologické místo těchto výjevů vysvitne teprve z podrobnější analysy povídky, nikoliv již po stránce genetické, nýbrž soustavným rozložením jednotlivých kapitolek na prvky.to Z deseti krátkých kapitolek vyplněno jest novelistickým dějem pouze pět; vlastní příběh počíná se hlavou čtvrtou. V nejvolnější souvislosti s fabulí jest kapitola první, obsahující jakousi prehistorii rodovou: široce se tu rozpřádají osudy rodiny »Skalákovy«, postavené do kontrastu k rodu Kučerovu; básnířka přidržuje se vesnické tradice v povídavé šíři podání, ale i v hromadění názvů a obratů národopisně příznačných, aby tuto metodu, převládající jak v »Sefce«, tak v »Krejčíkově Anežce«, hned v hlavách následujících opustila. Kapitola druhá a třetí kreslí povahu obou hrdinů, Jáchyma i Rozičky, v dětství: půvabným dětským výjevem s raněnou koroptvičkou uvádí spisovatelka šťastné sblížení se Jáchymovo s Rozičkou, a již tu nad hozen jest základní motiv novely, »on má přec jen to nejlepší 107