jáchymovo: Jáchym ví, že Rozička nemá kde jinde bydleti než v jeho skále, ale jest přesvědčen, že četník by ji tam s ním nevytrpěl, a proto volí smrt oběšením na háku nad ohništěm, aby »soucitně jí postoupil přístřeší, které s ní sdílet nesměl.« Ale spisovatelka neobohatila námět jen novými motivy, nýbrž hledíc si názornosti co nejživější, vložila do povídky řadu nových postava zejména několik velkých, účinných scén, hned lyricky intensivních, hned dramaticky napiatých. Z figur nově vytvořených, ale málo individualisovaných, poznali jsme již dvě, obě oběti násilnietví Jáchymova, faráře a představeného, jimiž zQsobnila venkovskou morálku a mravopočestnost, a to způsobemkontrastním: laskavý, smiřlivý farář stojí proti tvrdému, pomstychtivému představenému; naproti tomu zůstal četník pouhým figurantem. Jen povšechnými rysy jsou nakresleny dvě matky v úvodních kapitolách, ubohá, povržená Skalačka a v rozhodujícím výjevu nesmiřitelná matka Roziččina: opětně to nejsou individuality, nýbrž vedlejší postavy, které objasňují povahu hrdinovu a hrdinčinu. To jest v úplné shodě s technikou dosavadních vesnických povídek Karoliny Světlé: v»Sefce«, v »Lesní panně« a v "Cikánce« propracovány jsou toliko karaktery títulní, v "Krejčíkově Anežce« kromě hrdinky ještě milenec její, kdežto vilu de postavy vedlejší ustupují zcela do pozadí.9 Rovněž v duchu prvních prací Světlé z Ještěda jest, že všecek děj soustřeďuje se k velkým, dramatickým výjevum: »Krejčíkovic Anežka« i o málo pozdější »Lamač a jeho dítě« takřka jsou psány pro mohutné scény závěrečné, »Anežka« pro katastrofu na hradě Fridštejně v jitřním Šeru, "Lamač« pro Vackovo sebepřekonání v lomě. Ve »Skalákovi« postavila básnířka na nejvýznačnější místo povídky dva výjevy přesně korespondující, dvojí hovor milencu v smrkovém háji o hodě velikonočním; po prvé (kapitola IV) nachází Rozička Skaláka v nejhlubší mravní 106 bídě a dovádí ho hovorem obdivuhodně stupňovaným k předse-