k soudruhu mládí svého, v němž poznávala přese všechnu zhý~ ralost vzácné vlastnosti«, s vlastním poměrem k Janu Nerudovi: y obou případech šlo o dvě různé manifestace téhož mravního úsilí. Ale že Jan Neruda v koncepci básnířčině zvolna nastupoval místo vesnického vyvrhele, rváče, pijáka, násilníka? Tento paradox zasluhuje výkladu podrobnějšího. Čím do vyšších oblastí mravní vznešenosti a odvahy se povznášelo výchovně obrodné poslání Karoliny Světlé, tím hloub klesal ve vinách a vadách ten, kdo měl býti vykoupen a očištěn; již na místech právě citovaných vracejí se výrazy jako »bláto«, ),bahno chtíčů,<. Karolina Světlá soudila o erotickém dobrodruhu, mravním nihilistovi, divokém bohémovi, jakým byl Jan Neruda r. 1862, velmi přísně, ba nelze jí zprostiti výtky, že příliš ochotně přijímala názory maloměstské společnosti pražské o mussetovské rozháranosti básníka proletáře. Vytýkala mu jeho pochybné styky milostné, pohoršovala se nad jeho hýřením, hrozila se jeho prodluženosti, takže Neruda v dopise, který opsala Karolina Světlá pro sestru přílohou k listu ze dne 28. srpna 1862, praví s ironickou výčitkou: » Já bych nemohl nikoho tak trápit, jako Ty mě trápívalas, a kdyby to byl vrah, zloděj, loupežník. Snad Ti křivdím, ale někdy se mně zdálo, jako bys mne měla ještě za něco horšího, nebudu Ti to vyčítat, německé přísloví praví: ,Fiir was du dich gelten liisst, das giltst du', a já jsem si hrál s passí na padoucha,< (str. 51). Toto místo jest velmi významné, ukazujeť nám onen motivický souhlas, na němž založeno ztotožnění Nerudy s oním vesnickým rváčem, pijákem, násilníkem v koncepci »Skaláka<,. Řada podružných motivů zesilovala toto spětí: Světlá s hrůzou představovala si Nerudu, jak utápí své svědomí a lepší já, hýře s ženami pochybné pověsti, právě jako hrdina nového námětu; děsila se myšlenky, že Neruda bude odveden do vězení pro dlužníky a kreslila si vězení to nejinak než žalář, v němž "Skalák« 102 odpykává svůj zločin; s fantastickou výmluvností dokazovala