»Za řeč Cechů se nestydím, tat bývala jich sláva; a každého nenávidím, kdo Cechem být přestává: kdo můj chce líbat ruměnec, Cech musí být a vlastenec.« Božena Němcová jistě znala tuto píseň brzy znárodnělou; přejala její postup, ale značně rozhojnila motivaci, leč proti počátku jejímu, » V Čechách tam já jsem zrozená, vlast má, ta krásná země«, postavila do kontrastu: »Česká zem mne nezrodila, přec je mou drahou vlastí«. Než pokrok hlásí se v uvedené předposlední strofě Boženy Němcové; kdežto dotud zaznívala v Čechách vlastenecká poesie pouze jako milostná hra naivních a cib>vých srdd dívčích, stává se u Boženy Němcové projevem uvědomělé duše ženiny, která jako choť a matka plně rozumí důstojnosti a poslání svého pohlaví. Jak vše to se shoduje s úlohou Boženy Němcové v dějinách naší vzdělanosti! Ryze lyrického obsahu jsou dvě básně B. Němcové, »Touha« a »Hvězda má«, otištěné v »České včele« brzy za sebou, v září a v říjnu. Podle vnitřních hledisek mllžeme alespoň přibližně určiti jejich chronologii. Dvojdílná báseň »Touha«, jejíž první část prahne po rodném kraji, kdežto druhá si kreslí idylický obrázek domova a rodiny, vznikla, jak jsme svrchu po'kusili se dovoditi, v době, kdy se v Praze Boženě Němcové zastesklo po venkově, tedy ani na začátku pobytu pražského ani tehdy, kdy vztah k Nebeskému plnil její srdce; i zde můžeme ji datovati od odjezdu Nebeského do Vídně, čili po říjnu 1843 . .Ježto pak známe sklíčený duševní i tělesný stav Němcové v zimě 1843-1844,39 položíme báseň spíše do jarního zotavlwání se roku 1844. Tehdy stihla Němcovou zpráva jejích rodičů, že se příštího jara přestě 84 hují z Ratibořic, jež prodány, do Zaháněj Němcová se rozhodla