ale v básni samé se nic z toho neozývá. I spojení filosofické mystiky s ideou vlasti, ba i lidu, o které v citovaném odstavci Podlipská se pokouší, nemá s básní mnoho společného. Ačkoliv neshody věcné a myšlenkové nebudí valné důvěry pro románově působivý výjev sestilisovaný Podlipskou, přece nesmíme jádro jeho zhola odmítnouti; nemýlil se V. Tille, jestliže r. 1911 přijímal zprávy ty sice s výhradami a s nejednou věcnou opravou,14 ale přece jako zachycení skutečnosti historické; rozborem myšlenek V. B. Nebeského z r. 1841 (podle jeho kritiky básní Jablonského ve» Vlastimilu«) pokusil se naznačiti, že předmětem tehdejšího hovoru milostných přátel nebyla toliko Heglova filosofie, ale »všecky myšlenky, které kypěly tehdy v jeho nitru a jež vykládal horlivě ve svých článcích, maje na mysli dějinné poslání českého národa«. Božena Němcová totiž sama na poUtku padesátých let reprodukovala v uvedeném sborníčku rukopisném dojmy z oné vycházky; označovala je sice chybným datem roku 1845, obměnila některé jednotlivosti a - spojovala vše s básní »Slavné ráno«, zamlčujíc úmyslně svou první skladbu poetickou »2enám českým«; v jádře však mluví ve stejném smyslu jako její nadšená biografka. Píše tam:15 »Byli jsme na procházce - na Bílé hoře - přes sv. Markétku vraceli jsme se domů - hvězdy jen se třpytily - šla jsem s Nebeským napřed - povídali jsme o minulosti, přítomnosti a budoucnosti našeho národa - a než jsme se rozešli, navrhnul Nebeský, abych se pokusila udělat báseň na ten předmět. Doma ještě rozjařena touto rozprávkou vážnou ~. a hlavu plnou myšlenek - sedla a psala jsem, a ráno dala báseň Čejkovi, ale rýmy kulhaly zle, musil opravovat.« Tolik možno po kritickém srovnání těchto údajů říci, že báseň »2enám českým« vznikla najisto asi v březnu 1843 za vlivu V. B. Nebes'kého a že dobou vzniku i vnitřním obsahem s ní co nejtěsněji 7'1 souvisí "Slavné ráno«, vytištěné však o mnoho později. Proto