zvláštní, moderní kráse: děsivé vznešenosti Londýna, plesavému rytmu Paříže, báchorkovité jízdě alpskými tunely ve vlaku, Jako v oblasti myšlenky sociální vyznívala kniha idealistickým vyznáním charitativní a křesťansky posvěcené spolupráce pro vyvržence společnosti a odmítnutím uti1itáhkého liberalismu, tak ve sféře. básnické jest obhajobou spiritualistického směru, který v duchu Carlylově "" po stopách SheUeyových přisuzuje vlastní skutečnost světu duchovnímu, jehož šatem a tvarem jest říše smyslová a oblast jevová, Příroda jest roucho boží: lidské zevní osudy jsou symboly vnitřních duchovních děju. Vlastní život náš jest v ídeích. Aurora Leigh dOrUstá k tomuto pojetí, tak jako proti sensualismu a materialismu Byronovu k němu dorostlo všecko moderní básnictví britské, od Shelleye až po Roberta Browninga, Aurora Leigh jest přesvědčena, že takto básnictví obsahuje vyšší pravdu než vědecký, hospodářský a společenský realismus, a proto jen ona muže přinésti vykoupení a naplnění svému bratranci Romneyovi, když ve světě jevovém se zcelaztroskotal. V tomto názoru jsou také kOI-eny zvláštní pQetiky Elišky BrowningQvé: opouštějíc jevy, hledá cestou složité reflexe jejich ideovou pravdu a tak klene nad světem skutečnosti svět ducha, dumy, snu. Toť ony velkolepé kulisy, v nichž Eliška Browningová dala odehrávati se duchovnímu dramatu Aurory Leigh a Romneye Leigh, bratrance jejího. Zprvu svět sociálních reforem, .zastupovaný Rornneyem, stojí nepřátelsky proti světu básnířčinu: prukopník společenské spravedlnosti zneuznává sílu poesie a chce, aby Aurora, odhodíc své neužitečné přeludy, vstoupila na jeho lod'; básnířka však věří, že umění mUže zcela vyplniti její život. Ale obě postavy, pyšné ve své ušlechtilosti a cudné ve své vášni pro povolání, odcházejí od sebe, hluboce se milujíce, aniž si toho uvědomují. Poznají plně, že je8tto osudová láska pro celý ži 66 vot a snad i za práh hrohu, když zmítáni světem a utrpením