Kdežto rek románu Romney nemá s Robertem Browningem ni rysu společného, není nesnadno sledovati, jak hrdinka Aurora úzce jest spHzněna s básnH'kou, ale spíše s básnířkou před si'iatkem s Robertem než z láskyplné doby harmonického soužití. Do Aurory vložila Eliška své umělecké vyznání, svůj zápas o básnickou formu, své statečné úsilí myšlenkové, ale nevyčerpala své celé bytosti touto hrdou intelektuálkou, která jest při zdobena také nejedním životopisným rysem své původkyně. Velkou svou kulturu srdce, všecku milostnou něhu své pokorné a obětavé lásky, veškerou schopnost oběti, kterou si uvědomila ve vztazích k Robertovi, promítla postavou druhou, Marianou Erlovou, ženou slz a bolesti, jež Romneyovu štěstí přináší nejvyšší dar - sebezapření, sebezapomnění. Mariana Erlová nemá nic z vnějších osudů a ze společenských podmínek slečny Barrettové, a přece neobráží ji krystalem méně vybroušeným, než aristokratická Aurora - krásné to svědectví pro psychologický um básnířky, která sebe samu dovedla diferencovati do dvou krajně různorodých postav, nadaných přitom vzácnou pravdivostí. S tímto subjektivismem »Aurory Leigh« souvisí i svrchovaná libovůle, s kterou básnířka vkládá do děje neepické vložky všeho druhu. Forma, již si vybrala, kolísá mezi veršovaným románem a refleksivním eposem: čekali bychom, že pevně vystoupí linie děje, povahy hlavních postav, duše, malba hrdino Avšak nikoliv: i geniální svévole básnických povídek Byronových, »Dona Juana« nevyjímajíc, jest překonána. Ježto hrdinkou románu jest básnířka, dobývající si srdcí čtenářů a zápasící s předsudky, nedivme se, že najdeme na mnohých stránkách estetické a kritické články ve verši, odbočky o helenismu a o bájesloví, polemiku se špatnými vykladači Homera, poznámky o jednotlivých druzích poetických. Najdeme i více: veršovanou parafrasi sněmovních řečí, socialistických článků, filosofických úvah; najde me plno učených citátů, vědeckých výpisků, časových komentářů. 61