ke cti milenky Kateřiny; literárně vzdělanému čtenáři připomíná nadto název portugalskou jeptišku XVII. století, proslulou Marianu Alcof.Jradovou,která dávno před Richardsonem, před Rousseauovou »Novou Heloisou« a před Goethovým >,Werthrem« dala s vášnivou upřímností promluviti trpícímu srdci, zkrušenému horečkou prudké lásky. I Elišku Browningovou, která včncem znělek školených na renesančním sonetu anglickém a nehe7,pečnč závodících s Kristinou Rossettiovou, ovíjí čelo pNtele, milence, muže, vyburcovala cudná a pyšná láska z uzavřené cely moderního kláštera; čím jiným byly pro puvabnou, churavou Angličanku klasické studie, učené knihy, přísný platonism, tuhá rozumová kázeň domu oteckého? Ale nyní otevřelo se včzení, z Hše vidin a stínů smí konečně roztonžená bytost vykročiti do plně osvětlené skutečnosti, a to, co dotud plaše si šeptala 7,a nejhlubšího ticha pulnočního jako bázlivou prosbn nejvníternější modlitby, mění se jí v jistotu životní. Nižší sféry její bohatě vrstvené duše nedovedou ani věřiti, že hy naplnění tuch tak odvážných bylo možné, ale láska, která proniká svítivou jasnovidností všecka mračna pochyb, ví, že v její oblasti není nic nemožného. V p1esný sbor díkučinění a radosti soustřeďuje básnířka veškeré kladné hlasy svého nitra a z cely, jejíž nízké klenutí dotud obráželo v temné ozvěně kajicné »de profundis«, valí se nyní plnými proudy slavné »magnificat«. Nemysleme však na hymnus rouhavého sebeopojení, které se osměluje zpívati o radosti a o štěstí tvoru s hymnickým vzletem, vyhra7,eným chvále Stvořitelově: tento svazek, zpečetěný slibem před tváří hvězd, zustává zbožné poetce stále uskutečněním nejvyšší Vůle, a kladouc s milencem ruce na obětní mramor téhož oltáře, koří se Bohu jako svrchovanému dárci a svědku zázračné milosti. Bílý žár nejvyššího napětí prozařuje čtyřiačtyřicet »Sonetu portugalských«, oprostiv drahý kov ryzího dtu od jakýchkoliv nižších přimíšenin rudných: v serafickém cyklu nemá místa ani 57