Cítila, že v době, kdy plamenná publicistická výmluvnost Bornova bořila sloupy politického zřízení, kdy řízný vtip Heinův leptal na všech zpátečnících a šosácích, kdy studentskou mládeží zachvívalo revoluční hnutí, jest potřebí něčeho jiného než barevného exotismu, honosně ozdobného orientu. Burcovala básníka k skutečnosti a přítomnosti. »Dnes lidé mají srdce světová. To jest to rozkošné, to jest mladistvá doba, v tom jest životní odvaha. Přimkni se k této nové době ... Tu najdeš pravou látku, v těchto světových zájmech. Nemusíš mluviti mnoho o času a svobodě; tvá celá nálada bude dýchati svobodou.« Stieglitz uposlechl, ale jeho verše "Stimmen der Zeit" nemají ani srdečného vzletu, jejž vnesl do svých >'Řeckých písní« Vilém Muller, ani opravdovosti, jakou provanul své "Polské písně« Platen, ani ohnivého vzdoru pozdějších zpěvů Herweghových a Freiligrathových; chtěly býti hlasy doby, ale zůstaly deklamací studovny. Chyběly mu úplně »nedůslednost, plamennost, zoufalství šlehající k nebesům, zarmoucení ke smrti«, jichž po něm žádala, sama jimi své bohaté nitro stravujíc. Poznala konečně, když ani daleké cesty neprobudily básnic kého zdroje Stieglitzova, že její zbožňovaný choť trpí hlubokou chronickou chorobou vůle. Byla příliš idealistická, aby byla hle dala pro něho uzdravení v soustavné práci, jež prohlubuje a obohacuje talent. Byla příliš zaujata přeludem o jeho básnickém poslání, aby ukázala mu k jiným cestám činnosti. Jsouc dcerou vě ku romantického, jenž věřil v náhlé pře rození člověka božskou milostí, nenamítla si, že pouze pozvolné a důsledné působení může trvale přetvořiti bytost lidskou. Veškeré myšlení i cítění její soustředilo se do jediné představy, která, vyvážena z oblasti křesťanského náboženství, zjevila se čtenářce Goetha a básníků romantických v dobovém zrcadlení: Charlotta rozhodla se oběto vati. Tak vidíme ji od konce roku 1833 podobnu dcerušce venkovského nájemce, u něhož leží malomocný »ubohý Jindřich« 47