byl obrys jejího profiluj podlouhlý, úzký nosík, okouzlující ústa. Velké hnědé oči hleděly se statečností, třpytíce a jiskříce se. Kolem rtů ležeI zvláštní jemně opovržlivý rys.« Byla to snivá idealistka, odchovaná věrou v genia básnictví a vznešenost os(}bnosti tvůrcovy. Blouznila o pěvci nešťastném a neuznaném, jakým byl Goethův Tasso, jakým byl Jindřich Kleist. Tento romantický typ došel v byronském období nové slávy: po příkladě Lordově stavěli mladí básníci rádi na odiv zachmuřené čelo rozervancovo a sarkastický výsměšek opovrhujícího geniaj v Německu vyhnal ve 20. a 30. letech Grabbe tyto rysy v pitvornou karikaturu a slavený pěvec let třicátých, Freiligrath, prohlásil znamení Kainovo za znak pravého básníka. Tehdy přišel Jindřich Stieglitz z Gottink do Lipska, nesmělý filolog a poněkud domýšlivý básník, pronásledován nevinně pro domnělý demagogický přečin a štvaný prázdnou ctižádostí. Měl vzezření i způsoby poety: hnědý kabát a kvakerský klobouk, pří mé a pyšné držení, čelo v oblacích; »miloval Hegela a Goetha, Řeky, pruské dějiny a německou svobodu, ruský život v přírodě, polské nadšení, všecko dohromady«. Jeho nadání nerovnalo se zdaleka jeho ctižádosti; přečetl příliš mnoho a procítil příliš málo. V prvním svazku básní, nazvaném pedanticky »Gedichte zum besten der Griechen«, paběrkoval po Wablingerovi, Chamissovi a Vilému Miillerovi na lánech lyrického filhelenství. Jako Pla ten, Riickert, trávil ze sladkých plodů, jež spadaly s bohaté hos tiny »Západovýchodního divanu« Goethova; v době, kdy Hugo básnil své »Les Orientales«, líčil Stieglitz mnohem chudší pale tou a mnohem skrovnějším slovníkem Arabii a Persii, Turecko a Čínu ve svých »Bilder des Orients«; vedle lyriky zařadil tam též dva dramatické pokusy »Den v Ispahaně« a »Sultán Selim 111.«. Ale Stieglitz, který viděl celý svět hranolem knihy, poklá dal se za velkého básníka, právě tak významného jako neuznaného. A byl přece pouhým epigonem, jenž tráví jen z minulého, 45