Největším dílem ekstatického serafinismu jest její »Dialogo deUa Divina Providenza«, jedna z knih, o nichž věřícím se zdá, že andělé zapomněli je na zemi. Dílo, jež uvádí se někdy též pod titulem »Libro della Dottrina data per la persona di Dio Padre parlando aHo inteHetto della gloriosa e santa vergine Caterina de Sienna« (»Kniha o božské nauce svěřené osobou Boha Otce v rozmluvě s myslí slavné a svaté panny Kateřiny Sienské«), vzniklo teprve r. 1378 (vydáno o sto let později r. 1472), když Kateřina provedla smír s Florencií, patří však obsahem i slohem úplně v období jejího mystického zasvěcenÍ. Rámec rozmluvy se Stvořitelem dán jest duchovní skutečností ekstase; není však literárně zužitkován a umělecky proveden. Dovednost dialogická chybí prostému plodu mystického vytržení, Bůh mluví skoro nepřetržitě sám, vykládaje učeně a skoro školsky základy křesťanské moudrosti; úzkostná toužící duše sotva se odvažuje klásti otázky a tázati se po vysvětlení, jest pasivní, pokorná až do nečinnosti. Dialogu chybí stavba logická, proudy odtažité dogmatiky valí se v něm široce, a silné větry mystického nadšení dují tu prudce; vše vedle sebe, bez rozlišení, učlánkování; teprve počátkem XVIII. věku rozděluje Girolamo Giglio, soustavný vydavatel a jazykový obránec děl Kateřininých, ,.Dialog« ve čtyři oddíly (o náboženské moudrosti; o modlitbě; o božské prozřetelnosti; o poslušnosti), které posléze vyúsťují v žhavé proudy patetických modliteb. Tento nedostatek vnitřní stavby liší »Dialog« nevýhodně od jiných mystických děl křesťanských, která nad něj vynikají jak podrobností psychologického rozboru, tak přesnou stavbou vidin a snů s klenbami uměle rozvětvenými a s fiálami chvátajícími stupňovitě k výšinám. »Dialog« Kateřinin lze sotva srovnati s klasickými knihami španělské mystiky a nejméně s duchovními arcidfly Terezy a Gesu, ať pomýšlíme na náboženskou sebepitvu 26 »Autobiografie«, či na zázračnou methodiku ,.Vnitřní tvrze« neb