lena pokorně sedla k jeho nohám, nastavil svůj bok, aby pila z něho zdroj věčné lásky. V masopustě slavila sňatek se Spasitelem a dosta!a od něho prsten, všem jiným neviditelný a hlubokou lásku svou směla mu opětovaně vyznávati horoucími slovy. Ježíš přišel, otevřel její levý prs, vyňal srdce a zmizel: v nejvyšší ekstasi, jež zbavovala tělo tíže a jež zastavovala činnost smyslů, prožívala světice vášnivě tento sladký akt, symbolisující poslední cíle cítění a snažení mystického. V rozkošeplném vytržení mluvila Kateřina hlasitě nadšenými modlitbami s Bohem; tak vzniklo 26 modliteb zaznamenaných učedníky, tak vznikly některé z jejích nejkrásnějších listů a hlavní dílo její mystiky »Il Dialogo della Divina Providenza«. Jako vůdčí motiv ekstatických těch projevů vrací se stále slovo láska, skoro novoplatonsky nořící se v nekonečné náručí Boha, jenž se dá poznati a pocítiti pouze nesmírným milováním. Pro serafický svůj názor nalézá sama význačná slova a velkolepý obraz: "Duše, jež pozná svou nicotu i to, že vše dobré jest v TVůrci, opouští všecky tvory, vrhá se zcela do bytosti Tvůrcovy, a proměňuje se do jisté míry sama v Boha pozorujíc, že láska v ní denně se zmnožuje; a tak nemůže na nic mysliti než na Boha, nic milovati než jeho; všecko stvoření a sebe samu zří však a myslí si pouze v něm, jako ten, jenž vrhl se do moře a pluje pod vodou, nic nezří a ničeho se nedotýká než vody; podobu věcí, jež jsou mimo vodu, může ovšem viděti, ale jen ve vodě; a láska boží jest tiché hluboké moře.«2 Tak jest Kateřina, zbudovavši všecko poznání a chápání Boha výlučně na základě lásky, »1'anima inamorata di Dio«, duší zamilovanou do Boha, jak říká stará italská mystika. Výrazem této víry provázené svrchovaným smyslovým vzrušením jsou výkřiky »Gesu dolce, Gesu amore«, jež rušíce tekst a vymykajíce se z celkové stavby prožehují všecky její dopisy, i ony, jež slouží spíše církevně politickým snahám než mystickému osobnímu cítění. 25