Petrarca blíží se poněkud Kateřině: oba nadšení Italové bojují neúnavně pro povznesení slávy fHma a své vlasti; Petrarca u císaře Karla v Praze, Kateřina Sienská u papežského dvora v Avignoně, Petrarca zvučnými řečmi vyškolenými na mistrech antických, Kateřina plamennými výzvami a důraznými prosbami, jichž naléhavost byla vychována na evangeliu. Petrarca přeje si, aby slova jeho ozářena byla odleskem starého Imperia, Kateřina žádá, aby věty její zbroceny byly krví Kristovou. ~ím, o jehož slavné vzkříšení usiluje Petrarca, jest úplně jiný než ~ím snah a činů Kateřininých; Petrarcovi jest městem zříceného fora, polosesutého Colossea, městem Vergiliovým a Ciceronovým, Kateřině ,.zahradou skropenou krví mučednickou, městem obrozeným v Kristu«, podobně jako kdysi Jan Zlatoústý podivoval se ~ímu pouze proto, že jej ,.Pavel za svého života velice miloval, že tu hlásal víru, skončil své dny a zanechal své tělo«. Tak stýká se Kateřina Sienská v myšlenkách i záměrech s hrdiny své doby, zachovávajíc vždy hrdinskou samostatnost. Jako rekyně kráčí světice stoletím a zemí rozbouřenou v popředí svého lidu; hovoří ve chvílích rozhodných v mracích s Bohem a v hodinách nutnosti s mocnými tohoto světa, s vladaři, s papežem, s kardinály; všichni sklánějí čela před prostou velikostí jejího zjevu. Zabýváme-li se osudy této rekovné bytosti, byť jen ve všeobecných obrysech - a to jest cílem naší stati - nemůžeme se, zcela jako současníci Kateřinini, neobdivovati dvojímu žití, životu světice a životu hrdinky, jaký vedla ,.benedetta Vergine e Madre di mille e mine anime« - svatá Kateřina Sienská. * První dětství svaté Kateřiny, dcery Jakuba Benincasa a Lapy di Puccio di Piagenti, spřízněné se slavnou rodinou Borghese, nese smírný a lahodný ráz, vyznačující Sieňany v umění i ži votě. Již staré kroniky líčí smavý pohled krajiny, lahodné barvy 23