příkrově pokrytém bohatými hedvábnými látkami bílou lebku blahoslavené Kateřiny Sienské, druhdy prosté dcery barvířovy Kateřiny Benincasa, jejíž čisté tělo před pěti lety v Rímě bylo pohřbeno. Za příkrovem se svatou relikvií, třesouc se pohnutím a věkem, opřena o rámě Alessy, žákyně Kateřininy, klopýtavě šla téměř devadesátiletá stařena Lapa Benincasa, rozená Puccio, matka světice. A jako podle slov evangelia přistoupila kdysi k Ježíšovi žena a chválila jej řkouc: •• Blahoslavený život, který tebe nosil, blahoslavení prsové, již tebe napájeli«, tak nyní přicházeli k vetché stařeně mnozí se slovy: » Jak jsi blažená, že můžeš zříti vznešený triumf, jejž republika připravuje tvé dceři!« Slechta městská a Maclové končili průvod. Páter Raimund z Kapue, zpovědník a učitel, rádce a životopisec Kateřinin, přijal lebku světice a pohřbil ji v chrámě svatého Dominika, v kterém jeho začka a chlouba tak ráda vždy pobývala.1 Od oné slavnostní chvíle uctívání Kateřiny Sienské navždy jest zabezpečeno; církev i italský národ, papežství i dominikánský řád hlásí se k ní jako k své světici; malíři zpodobují její tajuplné zasnoubení s Kristem, básníci vlaští i latinští opěvují skutky její lásky a milosrdí; mystická filosofie vzhlíží hrdě k jejímu dialogu ,.0 prozřetelnosti boží« a italské písemnictví jmenuje s pýchou její listy; poutníci zavítavší do Sieny hledají v dominikánském chrámě fresky Sodomovy, zobrazující její legendu a v ulici delľOrca malý, skromný domek, kdysi náležející barvíři Jakubu Benincasa. Všichni, kdož čtli výmluvné její dopisy osvětlené svatými blesky hněvu a rozhorlení, všichni, kdož se zamyslili nad bouřlivými osudy jejího třiatřicetiletého panenského života, všichni, kteří našli její jméno v dějepisu církevním a ve vývoji i v dějinách písemnictví italského, všichni, kdož dali se okouzlovat něžným půvabem legendy, ať již katolíci či protestanti, ať milovníci přísné pravdy dějinné či duchové umělec 20 ky vnímaví, podivují se vřele a upřímně té prosté dívce, jež